Kresba geometrických objektů (FSI-YKG)

Akademický rok 2021/2022
Garant: akad. soch. Josef Sládek, ArtD.  
Garantující pracoviště: ÚK všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je získání schopnosti prostorového záznamu jednoduššího objemu s důrazem na správné zachycení proporcí. Pozornost je věnována perspektivnímu zobrazení včetně respektování jeho zásad v kresbě.
Výstupy studia a kompetence:
Získání základní znalosti techniky kresby cvičením kresby geometrických těles a kresby objektů tvarově odpovídajících základním geometrickým tělesům. Osvojení si zásad perspektivního zobrazení, správného zachycení proporcí a stínování.
Prerekvizity:
Předpokládají se pouze základní teoretické a praktické znalosti perspektivního zobrazení a zkušenosti s kresbou z neuměleckých středních škol.
Obsah předmětu (anotace):
Předmět vede studenty k základním teoretickým a praktickým znalostem nutným ke zvládnutí kresby. Geometrické objekty tvoří základ většiny zobrazovaných celků a jejich správné zachycení je nezbytné pro zvládnutí proporčně i perspektivně správné kresby. Nácvik lineární kresby dle modelu definující obrys jednotlivých geometrických těles, skladeb geometrických těles i objektů jim tvarově odpovídajících. Kurz je průpravou k ateliérovým předmětům průmyslového designu.
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou cvičení, která jsou zaměřena na praktické zvládnutí kresby s individuálními konzultacemi.
Způsob a kritéria hodnocení:
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Typ (způsob) výuky:
    Ateliér  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Ateliér Základy perspektivy, umístění kresby ve formátu, velikost, proporce, kompozice
Obrysová kresba kompozice složené z krychlí a kvádrů, centrální perspektiva, bez stínování, dle modelu
Obrysová kresba kompozice složené z krychlí a kvádrů, nárožní perspektiva, dle modelu
Obrysová kresba kompozice složené z rotačních objektů, dle modelu
Světlo a stín /vlastní a vržený/, dle modelu
Kresba kompozice složené ze všech typů základních geometrických těles, stínovaná kresba, dle modelu
Kresba kompozice složené z geometrických těles s jednotným povrchem, dle modelu
Kresba kompozice složené z geometrických těles s rozdílným povrchem, dle modelu
Kresba kompozice složené z geometrických těles s drapérií, dle modelu
Hodnocení semestru, klady a zápory jednotlivých prací
Literatura - základní:
2. DE REYNA, Rudy. How to draw what you see. New York: Watson - Guptill, 1996. ISBN 0-8230-2375-3.
3. BALLESTAR, Vicente B. a Jordi VIGUÉ. Skici: kompletní průvodce skicováním. Čestlice: Rebo, 2005. ISBN 80-7234-431-5.
4. PILE, John. Perspective for interior designers. New York: Whitney Library of Design, 1989. ISBN 9780823040087.
5. SMITH, Ray. The artist's handbook. 3rd ed. London: Dorling Kindersley, 2009. ISBN 1405348771.
Literatura - doporučená:
1. DE REYNA, Rudy. Základy kresby a malby: jak kreslit a malovat co vidím okolo. Praha: Svojtka & Co., 2004. ISBN 80-7352-097-4.
2. MORSCHECK, Karl-Heinz. Perspektiva. Ostrava: Anagram, 2005. ISBN 8073420619.
3. PARRAMÓN, José María. Perspektiva pro výtvarníky: správné užití perspektivy v kresbě a malbě. České vyd. 2. Praha: Jan Vašut, 1998. ISBN 8072360418.
4. Teissig, K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1986
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B-PDS-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 1 Povinný 1 1 Z