Projekt design koncept (FSI-YE1)

Akademický rok 2021/2022
Garant: doc. akad. soch. Ladislav Křenek, ArtD.  
Garantující pracoviště: ÚK všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Studenti se zaměří na počáteční etapu designérského procesu na designérské metody, vedoucí k tvorbě promyšlených konceptů designu. Studenti budou následně schopni z vytvořených konceptů objektivně vybrat nejvhodnější řešení, které se stane hlavní myšlenkou výsledného návrhu. Kladení důrazu na tuto etapu designérského procesu povede k vytvoření pevného základu samotného návrhu.
Výstupy studia a kompetence:
Schopnost aplikace moderních designérských metod při návrhu výsledného řešení.
Schopnost identifikace podstatných problémů a návrhu jejich řešení.
Schopnost kritického zhodnocení koncepčního řešení.
Schopnost samostatné, nebo kolektivní designérské práce.
Schopnost prezentování dosažených výsledků formou jejich prezentace.
Prerekvizity:
Schopnost řešit design jednodušších průmyslových výrobků a znalost techniky skicování.Znalost a pochopení základů prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace trojrozměrných modelů.
Znalost modelářských (např.: Rhinoceros, 3ds Max) a grafických programů (např.: balíček Adobe).
Obsah předmětu (anotace):
Předmět slouží pro nalezení nových netradičních řešení produktu směřujících k výslednému originálnímu a dobře promyšlenému návrhu. Předmět se zaměřuje na analytickou a koncepční část designérského procesu a klade důraz na tvorbu hlavních idejí. Tematickou náplní předmětu je koncepční řešení designérského aspektu produktu s vizí do budoucnosti, které bude realizováno za využití designérských metod. Výsledný návrh bude respektovat současné standardně využívané, ale i v současnosti méně obvyklé technologie s potenciálem do budoucna. Výstupem zadání je výkresová dokumentace, prezentace a koncepční model navrženého řešení ve vhodném měřítku.
Metody vyučování:
Ateliér, periodicky konzultovaná návrhářská práce formou individuálního, nebo kolektivního (2 až 3 osoby) řešení úloh, samostudium.
Způsob a kritéria hodnocení:
Podmínky získání zápočtu:
Aktivní účast na cvičeních.
Odevzdání kompletně vypracovaného projektu v digitální (plakát, prezentace, vizualizace) a fyzické formě (plakát, koncepční model) ve stanovených termínech.
Podmínky získání zkoušky:
Úspěšná obhajoba řešení projektu, u kterého se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace dosažených výsledků.
Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Celkem je možno získat až 100 bodů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě omluvené absence za semestr. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Typ (způsob) výuky:
    Ateliér  13 × 13 hod. povinná                  
Osnova:
    Ateliér - Zadání úkolu. Seznámení s designérskými metodami a způsoby jejich aplikace.
- Rešerše. Výzkum samotného produktu a uživatele, designérská analýza stávajících produktů, analýza problémů a požadavků.
- Produkování zajímavých nápadů, netradičních řešení za využití designérských metod (např. Brainstorming, synektika, mood board).
- Hledání potenciálního směru produktů. Návrhové skici a jejich korekce.
- Konzultace nápadů a korekce návrhových skic.
- Rozpracování návrhových skic. Konzultace.
- Tvorba primárních modelových skic za pomocí 3D modelovacího softwaru.
- Praktická ukázka výrobních technologií, sloužících k výrobě koncepčních modelů.
- Výroba koncepčního modelu.
- Tvorba výkresové dokumentace a prezentace.
- Obhajoba zadaného úkolu.
Literatura - základní:
1. HALLGRIMSSON, Bjarki. Prototyping and modelmaking for product design. London: Laurence King, 2012, 192 s. : il. (barev.). ISBN 978-1-85669-876-4.
2. SCHMITTEL, Wolfgang. Design concept realisation. Zurich: Edition ABC, 1975, 227 s. ISBN 3-85504-038-9.
3. AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Design thinking. Lausanne: La Vergne: AVA ; Distributed in the USA & Canada by Ingram Publisher Services, 2010, 199 s. : barev. il. ISBN 978-2-940411-17-7.
4. BOEIJEN, Annemiek van. Delft design guide: design methods. Amsterdam: BIS Publishers, 2013, 165 s. : barev. obr. ISBN 978-90-6369-327-5.
5. NORMAN, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-80-7363-314-1.
Literatura - doporučená:
1. Odborná periodika: Form
2. Odborná periodika: Design trend
3. Odborná periodika: DESIGN IN, Designum Slovakia
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
M2A-P prezenční studium M-PDS Průmyslový design ve strojírenství -- zá,zk 12 Povinný 2 1 Z
N-PDS-P prezenční studium --- bez specializace -- zá,zk 12 Povinný 2 1 Z