Programování v Pythonu (FSI-VP0-K)

Akademický rok 2021/2022
Garant: prof. Ing. Radomil Matoušek, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚAI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Porozumět skriptovacímu jazyku Python a tvorbě jeho aplikací. Seznámit se základy tvorby grafického uživatelského prostředí v jazyce Python.
Výstupy studia a kompetence:
Po úspěšné zvládnutí předmětu budou studenti schopni využít znalosti a chápání základních vlastností a role skriptovacího jazyka Python, jeho syntaxe a sémantiky.
Prerekvizity:
Základy programování na úrovni kurzu 1IN (Informatika).
Obsah předmětu (anotace):
Studenti se seznámí s moderním skriptovacím jazykem Python.
Metody vyučování:
Škola hrou, programování pomocí zábavných příkladů.
Způsob a kritéria hodnocení:
Aktivní účast a zvládnutí zadaného problému v požadované kvalitě.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Výuka běží podle týdenních plánů. Účast na cvičeních je povinná. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.
Typ (způsob) výuky:
    Konzultace v kombinovaném studiu  1 × 9 hod. povinná                  
    Konzultace  1 × 17 hod. nepovinná                  
Osnova:
    Konzultace v kombinovaném studiu 1. Úvod, stručná historie vývoje programovacích jazyků, představení Python a vývojového prostředí PyCharm.
2. Základní příkazy, datové typy a operátory, funkce, moduly a třídy
3. Zpracování výjimek
4. Regulární výrazy a jazyk Python
5. Moderní koncepty objektově orientovaného programování, srovnání s jazyky C/C++ a Java
6. Datové struktury, efektivní implementace vyhledávání
7. Standardní knihovny v jazyce Python (1)
8. Standardní knihovny v jazyce Python (2)
9. Rozhraní pro práci se systémovými jazyky, používání s Matlabem.
10. Zpracování textů, třídění.
11. Zpracování dokumentů XML, knihovny pro ukládání a vyhledávání.
12. Programování aplikací s grafickým uživatelským rozhraním.
13. Shrnutí.
    Konzultace 1. Úvod, stručná historie vývoje programovacích jazyků, představení Python a vývojového prostředí PyCharm.
2. Základní příkazy, datové typy a operátory, funkce, moduly a třídy
3. Zpracování výjimek
4. Regulární výrazy a jazyk Python
5. Moderní koncepty objektově orientovaného programování, srovnání s jazyky C/C++ a Java
6. Datové struktury, efektivní implementace vyhledávání
7. Standardní knihovny v jazyce Python (1)
8. Standardní knihovny v jazyce Python (2)
9. Rozhraní pro práci se systémovými jazyky, používání s Matlabem.
10. Zpracování textů, třídění.
11. Zpracování dokumentů XML, knihovny pro ukládání a vyhledávání.
12. Programování aplikací s grafickým uživatelským rozhraním.
13. Shrnutí.
Literatura - základní:
1. Harms, D., Macdonald, K.: Začínáme programovat v jazyce Python. Computer Press 2012, ISBN 80-7226-799-X.
Literatura - doporučená:
1. Scipy lecture notes [on-line 1.10.2019: http://www.scipy-lectures.org/]
2. Burris, E.: Programming in the Large with Design Patterns, Pretty Print Press, 2012
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B3S-K kombinované studium B-AIŘ Aplikovaná informatika a řízení -- 4 Povinný 1 3 L