Programovací techniky II (FSI-0S1)

Akademický rok 2022/2023
Garant: prof. RNDr. Ing. Tomáš Březina, CSc.  
Garantující pracoviště: ÚM všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Vědomostně a dovednostně formovat programovací návyky studentů s ohledem na produktivní psaní robustních okenních aplikací pod Windows v C# s použitím prostředí VS 2019.

Výstupy studia a kompetence:

Orientace v aktuálních technologiích implementace okenních aplikací pro Windows.

Prerekvizity:

Jsou očekávány znalosti a dovednosti splňující podmínky úspěšného absolvování kurzu PROGRAMOVACÍ TECHNIKY I (SPT).

Obsah předmětu (anotace):

V kurzu se zabýváme programováním okenních aplikací pod platformou WinForms v jazyce C#. To zahrnuje především návrh prezentační vrstvy aplikace a její propojení s logickou vrstvou vytvořením datových vazeb. Pozornost věnujeme i rozšíření kolekcí prostřednictvím Linq, validaci vstupů a ošetření výjimek. Nakonec stručně zmiňujeme programování C# okenních aplikací pod platformou WPF.
Používáme prostředí VS 2019.

Metody vyučování:

Preferovaným stylem je učení se řešením jednoduchých autentických úloh.

Způsob a kritéria hodnocení:

Zápočet je udělován na základě bodového hodnocení samostatně zpracovaného semestrálního projektu. Hodnocení je plně v kompetenci vyučujícího podle platných směrnic VUT v Brně.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:

Neúčast na cvičení lze nahradit samostatným zpracováním projektu probíraného na daném cvičení s případnou prezentací.

Typ (způsob) výuky:
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Cvičení s počítačovou podporou

1. Koncept WinForms, použití delegátů a řízení událostmi
2. Struktura projektu, logická a prezentační vrstva
3. Propojení logické a prezentační vrstvy ve WinForms
4. Základní ovládací prvky WinForms
5. Propojení s daty, zdroj dat, datové vazby
6. Validace vstupů a ošetření výjimek
7. Rozšíření kolekcí, Linq
8. Další ovládací prvky WinForms
9. Menu a dialogy
10. Základy práce s grafikou, bitmapa, grafický kontext zařízení
11. Koncept WPF, minimum jazyka XAML
12. Prezentační vrstva ve WPF
13. Propojení logické a prezentační vrstvy ve WPF


Na každém cvičení je s výkladem vyučujícího a pod jeho vedením napsán nebo rozpracován aspoň jeden projekt, ve kterém jsou implementovány konstrukce podle aktuálního tématu.

Literatura - základní:
1.

Virius, M.: C# programming from basics to professional use. Grada, 2021 (in Czech)

1. Virius, M.: Programování v C# od základů k profesionálnímu použití. Grada, 2021
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B-MAI-P prezenční studium --- bez specializace -- 2 Volitelný 1 2 Z