Akademický rok 2023/2024 |
Garant: | Mgr. Jana Procházková, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚM | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Studenti se ve své budoucí kariéře mohou setkat s různými druhy dat a potřebou je správně vizualizovat. Předmět pokrývá většinu možných zobrazovacích metod použitelných pro různé druhy vstupních dat. Absolventi tohoto předmětu budou mít ucelený přehled a také se seznámí s algoritmizací vybraných řešení.
Student bude mít přehled o různých typech dat a možnostech jejich reprezentace.
Pro obrazová a prostorová data se také naučí používat neuronové sítě. Student bude schopen vizualizovat různé typy prostorových dat. Student se seznámí i s nastavením parametrů pro vizualizace jako světlo, viditelnost, stíny nebo mapování textur.
|
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Student bude mít přehled o různých typech dat a možnostech jejich reprezentace. Student bude schopen vizualizovat různé typy prostorových dat. Student se seznámí i s nastavením parametrů pro vizualizace jako světlo, viditelnost, stíny nebo mapování textur.
|
||||
Prerekvizity: | ||||
Základní programovací techniky a jejich implementace v jazyce Python. Prostředí softwaru Matlab. Základní algoritmy rovinné a prostorové grafiky (barevné systémy, promítání, konstrukce křivek a ploch) |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Data, se kterými se v praxi setkáváme, mohou být v různých reprezentacích, například dány jako 3D souřadnice, předpisem funkce nebo dvojdimenzionální řezy. Vizualizace dat je předmět určený ke studiu algoritmů a principů zobrazování různých druhů těchto prostorových dat. V první části se studenti seznámí s aproximačními a interpolačními reprezentacemi dat pomocí matematických funkcí. Druhá a třetí část je věnována zobrazovacím algoritmům pro modelování těles a objemové reprezentaci těles. Poslední část se věnuje promítání, nastavení světla, viditelnosti, určení stínů a pokrytí texturou a následujícím globálním zobrazovacím metodám (např. ray-tracing) a vizualizaci objemových dat (tzv. volumetric rendering). Pro algoritmizaci a programování bude použit jazyk Python nebo prostředí Matlab.
|
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Zápočet se uděluje na základě zpracování a prezentace semestrálního projektu. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Chybějící účast na výuce lze nahradit zpracováním chybějícího tématu jako domácího úkolu. |
||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | Výuka je členěna do čtyř tématických bloků, které se týkají vizualizace dat. 1. Křivky a plochy ve 2D, 3D (B-spline, NURBS, implicitní plochy, subdivision surface) 2. Modelování těles (trojúhelníková a hraniční reprezentace) 3. Objemová reprezentace těles (voxel, digitální topologie, převod izoploch) 4. Zobrazování prostorových dat - základní vlastnosti promítání, světlo, viditelnost, stíny, textury - globální zobrazovací metody - ray tracing - vizualizace objemových dat - volumetric rendering 5. Neuronové sítě - teoretické základy (back-propagation, aktivační funkce) 6. Konvoluční neuronové sítě 7. Neuronové sítě na mračnech bodů |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | Cvičení navazují na přednášky a slouží k pochopení algoritmů vhodných pro různé druhy zobrazení prostorových dat. Dále jsou vybrané algoritmy implementovány v Pythonu nebo v prostředí Matlab. Každé oblasti jsou věnovány 2-3 týdny výuky. 1. Křivky a plochy ve 2D, 3D - Bézierovy křivky a plochy (algoritmus de Casteljau), B-spline, NURBS (algoritmus de Boor) - funkce dané implicitně a jejich zobrazení - subdivision surface 2. Modelování těles (trojúhelníková a hraniční reprezentace) 3. Objemová reprezentace těles 4. Zobrazování prostorových dat - základní vlastnosti promítání, světlo, viditelnost, stíny, textury - globální zobrazovací metody - ray tracing - vizualizace objemových dat - volumetric rendering (skládání snímků do výsledného 3D modelu) 5. Neuronové sítě - použití pro obrazová a objemová data Příprava a konzultace semestrální práce Účast na cvičení je povinná. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Wilke, C.O: Fundamentals of Data Visualization, O’Reilly Media, 2019 | ||||
2. Chen, C, Hardle, W., Unwin, A.: Handbook of Data Visualization, Springer-Verlag. 2008 | ||||
2. Martišek, K.: Adaptive filters for 2-D and 3-D Digital Images Processing, FME BUT Brno, 2012 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Martišek, D.: Matematické principy grafických systémů, Littera, Brno 2002 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-MAI-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 4 | Povinný | 2 | 2 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile