Akademický rok 2023/2024 |
Garant: | doc. akad. soch. Ladislav Křenek, ArtD. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | angličtina | |||
Cíle předmětu: | ||||
Absolventi budou schopni řešit designérské problémy a projekty s ohledem na filozofii udržitelného designu a získají přehled o směrech a teoriích v tomto oboru. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
- schopnost správně rozpoznat a definovat designérský problém - schopnost komplexní analýzy aspektů ovlivňujících výsledné řešení problému zejména z pohledu udržitelnosti - schopnost aplikovat teoretické znalosti o udržitelném designu v praxi - schopnost diskutovat o designu z pohledu udržitelnosti a přesahujících oborů - schopnost kultivovaně prezentovat své designérské řešení |
||||
Prerekvizity: | ||||
Účast ve výuce je podmíněna připraveností k práci na náročnějších designérských zadáních, která by měla být získána předchozím studiem a schopností analyzovat teoretické základy, diskutovat o nich a aplikovat tyto znalosti na praktické úkoly. Nezbytná je znalost a pochopení základů prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. Student musí ovládat kresbu a modelování. |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Studenti získají přehled o teoriích týkajících se udržitelného designu jako je slow design, cradle-to-cradle princip, eco-friendly design, motivace a manipulace člověka pomocí designu a další, naučí se přemýšlet o projektech z pohledu etiky, ekologie a udržitelnosti a tyto teoretické znalosti aplikují na praktické úkoly při navrhování produktů. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu o základních principech a teorii oboru. Cvičení jsou zaměřena na praktické ověření získaných znalostí. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu a zkoušky: aktivní prezence ve cvičení (ateliéru), odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu a diskuze o teoretických základech. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design, aktivní přístup a zpracování z pohledu sustainable designu a úroveň prezentace. Náplní cvičení bude práce na jednom hlavním úkolu s komplexním řešením, dále zhodnocení tří dříve zpracovaných projektů z hlediska udržitelnosti a koncepční návrh na jejich úpravu a prezentace a rozbor dvou jiných aktuálních projektů z oblasti sustainable designu. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů a aktivity v hodinách. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičeních a přednáškách je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 4 × 3 hod. | nepovinná | ||
Ateliér | 11 × 4 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | - Udržitelnost jako koncept. Základní přehled historického vývoje pohledu na udržitelnost. - Green a eco friendly design, greenwashing. Biomimikry. - Droog design, princip cradle-to-cradle, design pro udržitelné chování, úroveň inovace produktů a služeb, sociotechnický design. - Návrh pro sociální inovace. Motivace a manipulace člověka prostřednictvím designu. Emoce v designu. Slow design. |
|||
Ateliér | - Prezentace a analýza (dekonstrukce) konkrétních designových řešení a projektů s ohledem na udržitelný design. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. LIDWELL, William a Gerry MANACSA. Deconstructing product design: exploring the form, function, usability, sustainability, and commercial success of 100 amazing products. Beverly: Rockport Publishers, 2009, 240 s. : bar. il. ; 26 cm. ISBN 978-1-59253-345-9. | ||||
2. BARBERO, Silvia a Brunella COZZO. Ecodesign. Königswinter: H.F. Ullmann, 2009, 349 s. : il. ISBN 978-3-8331-5278-8. | ||||
3. HEKKERT, Paul a Matthijs van DIJK. Vision in design: a guidebook for innovators. Amsterdam: BIS Publishers, 2011, 333 s. : obr. (některé barev.). ISBN 978-90-6369-205-6. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. DREYFUSS, Henry. Designing for people. New York: Allworth Press, 2003, 284 s. : obr., čb. fot. ISBN 1-58115-312-0. | ||||
2. BOEIJEN, Annemiek van. Delft design guide: design methods. Amsterdam: BIS Publishers, 2013, 165 s. : barev. obr. ISBN 978-90-6369-327-5. | ||||
3. UEKI-POLET, Keiko a Klaus KLEMP. Less and more: the design ethos of Dieter Rams. Berlin: Gestalten, 2015, 807 stran : ilustrace. ISBN 978-3-89955-584-4. | ||||
4. MARTIN, Bella a Bruce M HANINGTON. Universal methods of design: 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions. Beverly: Rockport Publishers, 2012, 207 s. : il. (některé barev.), barev. mapy. ISBN 978-1-59253-756-3. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-PDS-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 4 | Povinný | 2 | 1 | Z |
N-ENG-Z | příjezd na krátkodobý studijní pobyt | --- bez specializace | -- | zá,zk | 4 | Doporučený kurs | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile