Tepelné pochody a zařízení pro výměnu tepla (FSI-9TPZ)

Akademický rok 2024/2025
Garant: prof. Ing. Petr Stehlík, CSc., dr. h. c.  
Garantující pracoviště: ÚPI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Účel a cíle výuky předmětu „Heat Transfer Processes“ („Tepelné pochody”) jsou následující:

  • poskytnout studentům základní teoretické znalosti z dané oblasti;
  • ukázat, že získané znalosti mají přímou návaznost na řešení praktických problémů;
  • naučit studenty orientovat se v odborné literatuře, především zahraniční;
  • zaměřit se na dokonalé zvládnutí základních zákonitostí a porozumění dané problematice.

Posluchači si uvědomí, proč je třeba disponovat znalostí teorie. Teoretické znalosti jsou potřebné pro výpočty aparátů. Vhodným propojením aparátů se realizuje proces tak, aby vyhovoval současným prioritám, jako jsou ochrana životního prostředí a ekologie, snižování energetické náročnosti a redukce škodlivých emisí, popř. ekonomický provoz. Vzhledem ke skutečnosti, že předmět je prezentován v angličtině, je ve výuce předmětu zastoupena i výuka tohoto jazyka.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:

Termomechanika a hydrodynamika

Obsah předmětu (anotace):

Předmět „Heat Transfer Processes“ („Tepelné pochody”) je jedním ze základních předmětů oboru „Procesní inženýrství“ s důrazem na energetiku. Je zaměřen na řešení systémů, v nichž převládá přenos tepla. Aby se zajistily současné priority, jako jsou ochrana životního prostředí a ekologie, snižování energetické náročnosti a redukce škodlivých emisí, popř. ekonomický provoz, je třeba vhodným způsobem realizovat proces, v němž aparáty resp. zařízení pro přenos tepla hrají dominantní roli. Z těchto souvislostí vyplývá znalost teorie, zvláště přenosových jevů (přenos energie, hybnosti a hmoty) a schopnost aplikovat teoretické znalosti na výpočet a modelování aparátů. V přednáškách je rovněž obsaženo ekonomické a ekologické hodnocení z hlediska aparátů i procesů v souladu s trendem trvale udržitelného rozvoje. Koncepce předmětu vychází mj. z výukových modulů získaných v rámci mezinárodních projektů na renomovaných světových pracovištích.

Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:

Předmět je zakončen zkouškou spojenou s obhajobou vypracované písemné práce. Podmínkou vykonání zkoušky je odevzdání zadané písemné práce minimálně 2 týdny předem. Zkouška je ústní, hodnocení písemné práce má 50% podíl na výsledném hodnocení.

Účast na přednáškách je doporučená. Zameškaná výuka se nahrazuje distanční formou studia s využitím výukových podkladů (studijní literatury) specifikované vyučujícím.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  10 × 2 hod. nepovinná                  
Osnova:
    Přednáška

  1. Význam tepelných pochodů v procesním inženýrství a energetice, základní teorie

  2. Běžné typy výměníků tepla, volba vhodného typu na základě cílové aplikace

  3. Výměníky tepla se svazkem trubek v plášti

  4. Kompaktní výměníky tepla

  5. Vzduchové chladiče

  6. Dvoufázové proudění v kontextu zařízení na výměnu tepla

  7. Var

  8. Kotle a vařáky

  9. Výparníky a procesní pece

  10. Kondenzátory

  11. Teplonosná média, termoolejový systém

  12. Intenzifikace přenosu tepla

  13. Inovace v oblasti přenosu tepla

Literatura - základní:
1. Serth, R. W.; Lestina, T. G.: Process Heat Transfer: Principles, Applications and Rules of Thumb, 2nd ed., Academic Press, Waltham, MA, USA (2014)
2. Kuppan, T.: Heat Exchanger Design Handbook, 2nd ed., CRC Press, Boca Raton, FL, USA (2013)
3. Ledoux, M.; El Hami, A.: Heat Transfer, Volumes 1–4, John Wiley & Sons, Inc., Newark, NY, USA (2021–2023)
Literatura - doporučená:
1. Kakaç, S; Liu, H.: Heat Exchangers: Selection, Rating, and Thermal Design, 3rd ed., CRC Press, Boca Raton, FL, USA (2012)
2. Stephan, P. (ed.): VDI Heat Atlas, 2nd ed., Springer, Berlin, Germany (2010)
3. Green, D. W.; Perry, R. H.: Perry’s Chemical Engineer’s Handbook, 8th ed., McGraw-Hill, New York, NY, USA (2008)
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
D-ENE-P prezenční studium --- bez specializace -- drzk 0 Doporučený kurs 3 1 Z
D-ENE-K kombinované studium --- bez specializace -- drzk 0 Doporučený kurs 3 1 Z