Virtuální prototypy a virtuální prostředí (FSI-QVQ)

Akademický rok 2024/2025
Garant: doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚADI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Cílem předmětu je získání teoretických a praktických znalostí v oblasti virtuálních prototypů. Studenti se seznámí s multi-body software a s jejich vývojovými trendy.
Studenti získají přehled o tom, které problémy je možné řešit s využitím multi-body software, která data potřebují k vytvoření modelu a jaké výsledky mohou získat. Studenti rovněž získají nezbytné znalosti, které jim umožní samostatně tvořit multi-body modely s použitím softwarových nástrojů.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:

Maticový počet. Základní znalost numerické matematiky. Základy technické mechaniky, kinematiky a dynamiky.

Obsah předmětu (anotace):

Virtuální prototypy vytvářené pomocí tzv. muti-body software v dnešní době zastávají významnou roli v procesu vývoje výrobků. Software výrazně zvyšuje efektivnost inženýrských prací a redukuje finanční náročnost vývoje. Předmět je zaměřen na využití těchto nástrojů při návrhu a testování jak klasických, tak i autonomních vozidel. Studenti si osvojí nezbytné znalosti, které jim umožní samostatně tvořit virtuální prototypy, získají přehled o tom, které problémy je možné řešit s využitím multi-body software, která data potřebují k vytvoření modelu a jaké výsledky mohou získat. Pro praktickou část výuky jsou zvoleny software, které patří mezi nejvýznamnější a nejrozšířenější v automobilovém průmyslu.

Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:

Podmínky udělení zápočtu: Znalost podstaty probíraných problémů a praktické realizace výpočetních prací s využitím výpočetní techniky a potřebného softwarového vybavení. Průběžná kontrola studia je prováděna na příkladech. Podmínkou udělení zápočtu je samostatné vypracování zadaných úloh bez závažných nedostatků.

Během zkoušky jsou prověřovány a hodnoceny znalosti, týkající se podstaty probíraných problémů, způsobů řešení a jejich aplikace v řešených úlohách. Zkouška se skládá z písemné části (písemná zkouška může být i formou přes e-learning) a v případě potřeby z části ústní. Do klasifikačního hodnocení se zahrnují: hodnocení práce ve cvičeních; výsledek písemné části zkoušky; výsledek případné ústní části zkoušky.

Výuka ve cvičení je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů se řeší individuálně s vyučujícím předmětu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška

  1. Úvod (multi-body formalismus a ostatní technologie), základní typy modelů

  2. Základní modelovací prvky a proces modelování – definice těles, kinematických vazeb, silových účinků

  3. Základní modelovací prvky a proces modelování – generátory pohybů, senzory

  4. Souřadné systémy, metody určení polohy a orientace

  5. Uzavřené kinematické řetězce – problém nadbytečných souřadnic

  6. Numerické řešení – soustava nelineárních rovnic

  7. Numerické řešení – soustava diferenciálních rovnic

  8. Počet stupňů volnosti – vliv na způsob modelování mechanismu

  9. Typy analýz

  10. Modelování virtuálního prostředí

  11. Tvorba scénářů

  12. Virtuální test - realizace

  13. Virtuální test - analýza

    Cvičení s počítačovou podporou

  1. Úvodní seznámení s prostředím softwaru ADAMS

  2. Základní modelovací prvky v MBS

  3. Nástroje pro parametrizaci modelů

  4. Tvorba kompletního modelu v ADAMS/View

  5. Simulace, parametrizace, analýza výsledků

  6. Přizpůsobení uživatelského prostředí, automatizace simulací a DOE

  7. Úvod do ADAMS/Car

  8. Simulace subsystémů na testovacích stavech

  9. Simulace jízdy kompletního vozidla

  10. Úvod do softwaru CarMaker

  11. Tvorba scénářů a jejich simulace

  12. Úprava parametrů vozidel a vyhodnocení výsledků

  13. Odevzdání a konzultace výsledků samostatných úloh

Literatura - základní:
1. STEJSKAL, V., VALÁŠEK, M. Kinematics and dynamics of machinery. Marcel Dekker, Inc. 1996. ISBN 0-8247-9731-0
2. BLUNDELL, M., HARTY, D. The multibody systems approach to vehicle dynamics. Second edition. Boston, MA: Elsevier, 2015. ISBN 978-008-0994-253.
3. SCHIEHLEN, W. (ed.) Multibody Systems Handbook. Berlin: Springer-Verlag, 1990
4.

AL-TABEY, Wael. Study of Vehicles Handling & Riding Characteristics by Adams Software: full study of automotive handling and riding characteristics using MSC-ADAMS software. Saarbrücken, 2012. ISBN 978-3-8484-3942-3.

5.

GÜHMANN, Clemens, Jens RIESE a Klaus VON RIEDEN. Simulation and Testing for Vehicle Technology: 7th Conference. Berlín: Springer Verlag, 2016. ISBN 331932344X.

6.  ADAMS Online Help. 2023.
7.

IPG - Carmaker Reference Manual. 2023.

Literatura - doporučená:
1. Getting Started Using ADAMS/View. [on-line Adams software tutorial] MSC.Software Corporation.
3. STEJSKAL, V., VALÁŠEK, M. Kinematics and dynamics of machinery. Marcel Dekker, Inc. 1996. ISBN 0-8247-9731-0
4. SCHIEHLEN, W. (ed.) Dynamics of High-Speed Vehicles. Wien-New York: Springer-Verelag, 1982
5. BLUNDELL, M., HARTY, D. The multibody systems approach to vehicle dynamics. Second edition. Boston, MA: Elsevier, 2015. ISBN 978-008-0994-253.
6. PACEJKA, Hans B. Tire and vehicle dynamics. Third Edition. Amsterdam: Elsevier, 2012. ISBN 9780080970165.
7. Road vehicles - Vehicle dynamics and road-holding ability – Vocabulary, ISO8855 : 2011 (E/F), International Organization for Standardization, Switzerland
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-AAE-P prezenční studium --- bez specializace -- zá,zk 6 Povinný 2 1 L
N-ADI-P prezenční studium --- bez specializace -- zá,zk 6 Povinný 2 1 L