Objektově orientované programování (FSI-VOB)

Akademický rok 2025/2026
Garant: Ing. Jiří Kovář, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚAI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Cílem je pochopení rysů objektově orientovaného programování a metodiky návrhu a tvorby programu s využitím OOP, které je aplikováno na nejpoužívanější vývojové patterny v průmyslovém prostředí. Seznámit se s podporou objektové technologie v jazyce C# a způsobem jeho vývoje v prostředí DevOps.


Absolvent bude schopen používat technologii objektově orientovaného programování pro návrh a implementaci softwarových systémů s použitím programovacího jazyka C#.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:
 
Obsah předmětu (anotace):

Předmět je zaměřen na objektově orientované programování a jeho použití při návrhu a realizaci softwarových systémů, které odpovídají aktuálním softwarovým požadavkům. Výklad technik OOP je z hlediska metodiky částečně držen v obecné rovině, detaily implementace a praktické příklady používají jazyk C# (volitelně C++). Vývoj softwarových řešení je souladu s požadavky DevOps.

Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:

Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečného testu (max. 50 bodů) a zpracování semestrálního projektu (max. 50 bodů). Studenti si sami volí téma projektu v rámci definovaných témat, projekt je ohodnocen vyučujícím. Pro úspěšné zakončení kursu je nutné získat v součtu alespoň 50 bodů.
Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 1 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška

1. Klasifikace programovacích jazyků. Vývoj technologie programování. Charakteristika OOP. TDD.
2. Opakování - jazyk C#, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů.
3. Objekt, inicializace instance, konstruktor a destruktor, metody, pole, modifikátory.
4. Dědičnost, hierarchie a vzájemné vztahy objektů, delegát, událost.
5. Přetížení, abstraktnost, virtuální metody,
6. Casting - explicitní a implicitní, converze.
7. Anonymní funkce, serializace apod.
8. IO, proudy dat, task a thread.
9. Vyjímky, LINQ.
10. Návrh aplikace v .NET 8 a vyšším.
11.-12. Objektový návrh, obecná metodika OOP, návrhové vzory.
13. Realizace rozsáhlých projektů.

    Cvičení s počítačovou podporou

1. Opakování algoritmizace, práce s vývojovým prostředím.
2. Příklady bez využití objektových vlastností.
3.-10. Příklady k tématům probíraným na přednáškách v jazyce C# (Messaging SW s SignalR, Aplikace s Kafka/RabbitMQ).
11., 12. Implementace serverové aplikace v C# (API, Controllers, Minimal API) .
13. Závěrečný test.

Literatura - základní:
1. Weisfeld, M.: The Object-Oriented Thought Process. Addison-Wesley Professional, 2008.
2. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language. 3rd Edition. Addison-Wesley Professional, 2000.
Literatura - doporučená:
1. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language. 3rd Edition. Addison-Wesley Professional, 2000.
2. Prata, S.: Mistrovství v C++, 2. vydání. Computer Press, 2004
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-MAI-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 3 Volitelný 2 1 L
B-STR-P prezenční studium AIŘ Aplikovaná informatika a řízení -- kl 3 Povinný 1 2 L