Bosch si pozval 120 vysokoškoláků. Ukázal jim výrobní linky i formuli

Fakulta v médiích
29.4.2013 Mladá fronta DNES str. 1 Vysočina Jaroslav Paclík

JIHLAVA Například formuli Dragon II si mohlo prohlédnout zhruba 120 pozvaných studentů českých vysokých škol během sobotní akce High-Tech Day v jihlavské firmě Bosch Diesel.

Bylo to jedno z lákadel. Dragon se loni účastnil tří závodů mezinárodního seriálu Formule Student. Ty se jely na okruzích v britském Silverstone, maďarském Györu a v italském Varano de Melegari. O výsledcích Formule Student nerozhoduje jen konečný čas. Hodnotí se i design a cena vozu, bezpečnost a další technické nebo dynamické parametry formule.

„Těžištěm návštěvy studentů je jinak hlavně prohlídka našich výrobních hal a výrobních linek,“ doplnil vedoucí personálního oddělení jihlavského Bosche Oldřich Židlík. Studenti se mohli ptát odborníků z největšího podniku Vysočiny na to, co je zajímá. Seznámili se také s tím, co by je čekalo, pokud by spojili svou kariéru právě s Boschem.

„Aby to nebyla jen ,suchá‘ prohlídka výrobních prostor, byl pro vysokoškoláky připraven i další program. Například přednášky na témata, jež momentálně nejsou na univerzitách tak frekventovaná. Třeba o nejmodernějších technologiích, které vysoké školy ještě nestačily zapracovat do svých učebních plánů,“ řekl Židlík.

„Na High-Tech Day v Jihlavě jsem podruhé. Na základě první návštěvy jsem se zapojil do Formule Student. Bosch je pro nás nejvýznamnější partner,“ uvedl Lukáš Rulf z Fakulty strojního inženýrství VUT Brno.

Na sobotní akci High-Tech Day do jihlavské firmy Bosch dorazily také studentky strojírenských oborů. Třebaže byly v menšině.

„Po gymnáziu jsem nechtěla studovat žádné humanitní předměty, a proto jsem se rozhodla pro strojírenství,“ řekla Milena Hunešová z Fakulty strojního inženýrství VUT Brno. „Líbí se mi, že můžu nahlédnout přímo do výroby. Ve škole je to hodně o teorii, a pohled z praxe chybí,“ popsala své dojmy.

Jan Čoček je také z Vysokého učení technického v Brně. Studuje tam čtvrtý ročník oboru automobilové inženýrství. „V tomto oboru se práce stále hledá dobře. Mezi firmami je o studenty našeho zaměření velký zájem,“ řekl mladík.

Pochází od Hranic na Moravě. „Možná že bych se i přestěhoval do místa, kde budu mít práci. U nás je to se zaměstnáním horší. Asi se uplatním v Brně, které by pro mě bylo příhodné. Ale přemýšlel jsem i o Jihlavě, pokud bych dostal místo v Boschi. Dneska budu zjišťovat co a jak,“ plánoval Jan Čoček.

Připustil, že technika je na studium náročná. „Je potřeba si na to sednout a makat. Matematika a fyzika jsou dost těžké předměty,“ dodal student VUT v Brně.

Podle personalisty Oldřicha Židlíka kvalita absolventů českých vysokých škol postupně roste. „Je škoda, že praxe zatím nejsou povinnou součástí studia. V západní Evropě je to běžné,“ uvedl Židlík. Personální oddělení závodu firmy Bosch v Jihlavě nabízí volná místa v trainee programu pro studenty technických oborů.

Bosch Diesel je největší zaměstnavatel na Vysočině, nyní dává práci více než čtyřem tisícům lidí ve třech jihlavských závodech.

Kateřina Růžičková, 4. 5. 2013