Studenti s formulí závodí na světoznámých tratích

Fakulta v médiích

31.8.2013, Zlínský deník str. 3 Zlínsko

Brno, Zlín – Dragon 3. To je název pro formuli, kterou navrhli, zkonstruovali a také v ní závodí studenti Vysokého učení technického v Brně. Protože řada členů týmu pochází ze Zlína či okolí, přijeli svým strojem potěšit i fanoušky Barumky.

Tým, který čítá kolem dvacetistudentů,jerozdělenýtak jako opravdová závodní stáj. Je zde technický tým, který se stará o technickou stránku věci, a pak tým, který zařizuje vše okolo. Tedy reklamu, propagaci, shánění sponzorů či organizaci výjezdů na závody.

„Vždy nabereme kolem padesáti lidí, ale v průběhu zůstanou jen opravdoví nadšenci. Vše je totiž právě i hodně časově náročné. Od dubna do května jsme veškeré víkendya volný čas trávilivdílně,“ prozradil Patrik Štipák, jeden z pilotů formule.

Až na pár opravdu složitých komponentů, jako motor, pneumatiky či brzdy, dávali vše dohromady sami. „Kupovalse třeba i volant, ale i ten by šel vyrobit a taky o tom přemýšlíme,“ doplnil Štipák.

Díky projektu se mohou studenti podívat na místa, kde se jezdí závody Formule 1. Navštívili například slavný britský okruh Silverstone nebo italské Varano. Probojovat se až na závodní okruh však není vůbec jednoduché. Na světě je totiž podobných studentských týmů téměř šest setazávoditjichmůžejen kolem sto dvaceti.

„Musíme také projít kvalifikací. Ta se však skládá z vědomostního testu na čas. Samozřejmě organizátoři také dělají technickou prohlídku. Zjišťují, zda není nic uvolněné či si formuli nahnou, zda z ní nic neteče. Přesto občas při závodu nějaké kolo někomu uletí. Je to přece jen pořád domácí výroba,“ usmívá se další člen týmu Filip Červenka.

Pro připuštění do závodu musí formule splnit i hlukový limit. Ten je 110 decibelů. „Tak s tím máme trochu problém. Naše formule je trochu hlučnější. Většinou nám naměří tak 109,8 decibelu a to už jsme nějaké upravy prováděli,“ usmál se jeden ze čtyř pilotů formule.

Ačkoli můžou tyto formule dosahovat rychlosti až 150 nebo 160 kilometrů za hodinu, na závodech se jezdí většinou do stovky. Vyšší rychlost nedovolívedenítratě. Protožese jedná o studentský závod, organizátoři maximálně dbají na bezpečnost.

I taková „kutilská“ výroba však nevyjde zrovna levně. Veškerý materiál, stroje, výbava, to vše už stálo miliony korun. Studentský tým tak musí spoléhat i na pomoc sponzorů.

Ve Zlíně stroj formule prezentovali Lukáš Fryšták, Filip Červenka, Martin Vajdák, Petr Vašík, Zuzana Bobková a Patrik Štipák.

Kateřina Růžičková, 1. 9. 2013