Technici sestrojili laboratoř s křídly

Fakulta v médiích
23.8.2013, Brněnský deník str. 1 Titulní strana JANA VONDROVÁ

Brno – Je možné, že vrtulník zrovna s tímto motorem spadne? A jaké parametry musí mít motor, aby se to nestalo? Odpovědi hledají technici z brněnského Vysokého učení technického a První brněnské strojírny Velká Bíteš. Nový experimentální letoun vyvinul tým vedený devětadvacetiletým Miroslavem Růžičkou. Stroj má sloužit k testování vlastností nově vyvíjených motorů. „Ten připevníme na letoun a dáme na něj senzory. Ty měří například různé tlaky nebo teplotu. Všechna získaná data zaznamená a uloží ústředna. Poté, co pilot přistane, je můžeme stáhnout do počítače,“ vysvětluje vedoucí týmu.

Data pak technici porovnají s těmi, jaká pro motor předpokládají ti, kdo jej vyvíjí. „Zatím se uskutečnilo pět letů. Poprvé se stroj vznesl na letišti v Henčově u Jihlavy minulé úterý,“ poznamenal Růžička, který studoval na leteckém ústavu fakulty strojního inženýrství brněnské techniky. Právě se svými dřívějšími učiteli na vývoji stroje pracoval. „Po škole jsem nastoupil do První brněnské, která tento projekt společně se školou plánovala. A dostal jsem ho na starost,“ vzpomíná. Přípravy na sestrojení letounu podle něj začaly v půlce roku 2010.

O letadla se zajímal už od dětství. „V devíti letech jsem byl poprvé na leteckém dnu. Naprosto mě to nadchlo a začal jsem si shánět knížky a časopisy, které se letadlům věnují,“ říká s úsměvem.

Experimentální letoun VUT061TURBO je dlouhý přes devět metrů a rozpětí křídel se blíží deseti metrům. Vysoký je dva a půl metru a prázdný váží čtyři sta deset kilo. V současné době prověřuje nový motor TP­100 při rychlostech do tří set kilometrů v hodině ve výšce do deseti kilometrů.

Kateřina Růžičková, 24. 8. 2013