Airbusu mladík zajistil pevný zadek

1.10.2013 Brněnský deník str. 1 Titulní strana MAREK LAJTKEP

Brno – Zatímco jeho spolužáky na střední škole na letadlech zajímalo jen to,kams nimi poletí na dovolenou, on přemýšlel, jak takové stroje fungují. Díky tomu se už ve čtyřiadvaceti letech může chlubit úspěchem, o kterém sní mnoho leteckých konstruktérů. Podílel se na vývoji dopravního letadla Airbus A350 XWB. „Byla to velmi zajímavá zkušenost,“ říká absolvent brněnského Vysokého učení technického Jiří Mareček. Ke konstrukci stroje se dostal náhodou. „Už jako student vysoké školy jsem se přihlásil na inzerát společnosti Evektor z Kunovic, což je jeden z dodavatelů Airbusu. Nastoupil jsem k nim na stáž a začal se tam zabývat leteckou konstrukcí,“ popisuje mladík začátky kariéry.

U firmy na Uherskohradišťsku se začal zabývat leteckými výpočty.

Jak už název napovídá, jedná se hlavně o matematiku a fyziku.

„Jsou to propočty zatížení různých částí letadla.

Například ověřují, jakou zátěž snese křídlo nebo trup,“ říká konstruktér.

Vrchol jeho dosavadní kariéry přišel ještě před ukončením vysoké školy. Coby pracovník dodavatele Airbusu se podílel na konstrukci trupu nového stroje schopného pojmout až 440 cestujících. „Kontroloval jsem pevnost zadní části trupu letadla,“ popisuje svou práci mladík.

Upozornil, že nejtěžší na práci bylo zaškolení do problému. „Hlavní je pořádně se do toho dostat a práci si osahat. Pak už to nějak šlo,“ směje se konstruktér.

Mimořádných zkušeností pak využil i při psaní diplomové práce. „Letos v červnu jsem ji úspěšně obhájil,“ pochlubil se nyní už bývalý student fakulty strojního inženýrství. Dodal, že už se těší, až letadlo, které zatím existuje jako prototyp, někdy uvidí na letišti. „Určitě to bude hodně zvláštní pocit. Stát před takto velkým strojem a moci si říct, že jsem se na jeho konstrukci také podílel, to se nestává každý den,“ těší se Mareček.

Kateřina Růžičková, 1. 10. 2013