8.10.2013 ČRo Brno str. 8 17:00 Radionoviny Ivan Holas
Petra POLZEROVÁ, moderátorka
Zvýšit bezpečnost provozu i pohodlí řidičů umožní nová klimatická komora Vysokého učení technického v Brně. V prostoru, kam se vejde celé osobní auto i kabina kamionu, lze simulovat extrémně vysoké i nízké teploty nebo intenzivní sluneční žár. Lze tak testovat kvalitu klimatizace, rozmrazování čelních skel nebo třeba odolnost laku. Komora stála 28 milionů korun, součástí je i speciální figurína pro snímání teplot na lidském těle určená původně pro armádní výzkum v USA. Pokračuje Ivan Holas.
Ivan HOLAS, redaktor
Nevhodná teplota v kabině automobilu se může výrazně podílet i na dopravní nehodovosti, zdůrazňuje Jan Fišer z fakulty strojního inženýrství.
Jan FIŠER, Fakulta strojního inženýrství, VUT Brno
Potíte se, je vám nepříjemně, obtěžuje vás to, a když se máte soustředit na situaci v provozu, tak můžete udělat velice lehce chybu, pokud máte tu takzvanou tepelnou pohodu, tepelný komfort, nic vás neobtěžuje a plně se můžete soustředit na řízení.
Ivan HOLAS, redaktor
Komora dokonce umožňuje simulovat různou intenzitu a pohyb slunce během dne. Je jediná svého druhu na tuzemských vysokých školách. Studenti ji využívají i při spolupráci s automobilkami, vysvětluje ředitel odboru termomechaniky a techniky prostředí VUT Miroslav Jícha.
Miroslav JÍCHA, ředitel odboru termomechaniky a techniky prostředí VUT
Pokud jsou to třeťáci, druháci, tak dělají bakalářskou práci u nás a pokračují na diplomku nebo i na doktorát. Snažím se některým studentům zajistit i stáž přímo ve Volkswagenu. Loni tam byl jeden student, letos by tam měl jet druhý student na takzvanou předdiplomní praxi.
Kateřina Růžičková, 8. 10. 2013
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile