Aby řidičům nebylo horko ani zima

10.10.2013 Právo str. 10 Jižní Morava - Vysočina Jan Trojan

Pokud si myslíte, že vaše nové auto má dokonalou klimatizaci, jste na omylu. Přesvědčili by vás v centru NETME na Vysokém učení technickém (VUT) v Brně.

„Tepelný komfort má vliv na chování řidiče a na bezpečnost provozu. S rostoucí teplotou v kabině se zvyšuje riziko nehody, řidič přestává mj. vidět periferně, tedy ve městě třeba chodníky a lidi na nich,“ upozornil Miroslav Jícha, ředitel Odboru termomechaniky a techniky prostředí Fakulty strojního inženýrství VUT.

Do vysoké klimatické komory o půdorysu osm krát pět metrů, jediné v Česku, se vejde i kabina velkého náklaďáku. Zařízení za 28 miliónů korun umožňuje výzkumníkům nastavit rozmezí teplot od minus 40 až plus 85 stupňů Celsia, regulovat lze i vlhkost. Sluneční svit simuluje pohyblivá soustava reflektorů o příkonu od 300 do 1000 wattů.

Odborníci centra NETME (New Technologies for Mechanical Engineering – Nové technologie pro strojírenství) spolupracují v této oblasti například s automobilkami Škoda, Volkswagen a MAN.

V rámci univerzitního výzkumu se zkoušejí a vznikají tzv. chytré ofukovače. Bude stačit, aby řidič vyslovil třeba povel „levá tvář“, a hned pocítí zleva přívod vzduchu. Při těchto a podobných testech se používá tepelný manekýn, figurína o průměrné velikosti lidského těla, nazvali ji Newton. V Evropě jich existuje patrně pět, rovněž u nás nemá zatím dvojníka. VUT do ní investovala 4,5 miliónu korun, v armádě USA na ní testovali oblečení pro vojáky.

Figurína s otáčivými klouby má 34 nezávislých tepelných zón (mj. tvář, hlavu, hrudník, břicho, horní a spodní část zad, paže, předloktí a ruku). Čidla pak snímají a přístroje vyhodnocují tepelnou pohodu na částech těla. Může rovněž simulovat dýchání ústy i nosem, filtr zachycuje aerosolové částice.

„Figurína nám sděluje, jak se ‚cítí‘, zdali jí nevadí nežádoucí průvan. V kabině musí být vedle komfortu také vyhovující proudění vzduchu,“ zdůraznil profesor Jícha.

V klimatické komoře mohou simulovat extrémní podmínky, například rychlost a průběh rozmrazování vozidla i jeho odolnost ve vysokých teplotách.

Kateřina Růžičková, 10. 10. 2013