Tepelný manekýn z VUT se potí i dýchá

9.10.2013 Mladá fronta DNES str. 3 Brno a Jižní Morava Jan Daněk

Brněnská univerzita má od včerejška jako jediná v Česku klimatickou komorou s figurínou. Sleduje díky ní, jakou teplotu zažívají cestující v autech.

Na první pohled nablyštěná garáž z nerezu. V ní auto a v něm sedící figurína, která je běžně k vidění ve výlohách obchodů.

Nenechte se zmást, právě jste vstoupili do nově vybudované klimatické komory za 28 milionů korun, společnost ve voze vám pro změnu dělá takzvaný tepelný manekýn Newton za více než čtyři miliony korun. „Dutou figurínu jsme koupili v USA. Je ze speciální hliníkové konstrukce, na druhé straně jsou drážky s topnými dráty,“ popisuje panáka profesor Miroslav Jícha z Fakulty strojního inženýrství VUT.

Figurína má mimo jiné pohyblivé klouby a 34 nezávislých tepelných zón. Ty společně s komorou poslouží k tomu, aby se v budoucnu řidiči a pasažéři cítili v autech lépe. „Nízká teplota může snížit řidičovu motoriku, vysoká zase může znamenat ztrátu koncentrace a pozornosti,“ podotýká Jícha s tím, že data získaná pomocí nového zařízení mohou snížit i spotřebu energie, kterou odebírá především klimatizace. Tepelný manekýn dokáže také přesně určit, jaká partie těla bude nejvíc mrznout a naopak. „Umí předpovědět, jak se člověk bude chovat v autě. Newton se může potit a dokáže i dýchat,“ doplňuje profesor.

Lampy simulují pohyb Slunce

Zatímco manekýn je v Brně už od loňského října, jeho domov – tepelnou komoru – zprovoznili vědci až včera. „Pracoviště tohoto typu je jediné v zemi. Na studiu komfortu v dopravních prostředcích se podílejí i naši studenti,“ sděluje děkan fakulty strojního inženýrství Miroslav Doupovec.

Laboratoř připomínající větší garáž obsahuje kompresory ovlivňující teplotu v místnosti, šest velikých pohyblivých lamp, které dokážou simulovat pohyb Slunce, či roury na přívod vzduchu a odsávání spalin. „Postavili jsme ji hlavně proto, abychom dokázali vytvořit stálé podmínky,“ podotýká Jan Fišer, jenž se na projektu podílel. Díky tomu může v komoře být jako za polárním kruhem nebo v Saúdské Arábii.

Fišer, jinak odborník na termomechaniku a techniku prostředí, strávil na vývoji komory a zkoušení tepelného manekýna dlouhou dobu. „Newton je v podstatě můj mladší bratr, nosí po mně staré oblečení,“ usmívá se a upozorňuje na fakt, že figurínu je nutné šatit podle ročního období. Kvůli tomu jí včera oblékl svou starou žlutou mikinu.

O novou technologii, která vznikla ve výzkumném centru NETME, už projevily zájem automobilky Škoda a Volkswagen, jež dlouhodobě s univerzitou spolupracují. „Ozvali se nám však už i výrobci parních strojů,“ dodává Fišer.

Kateřina Růžičková, 9. 10. 2013