Tepelný manekýn pomůže zvýšit bezpečnost

8.10.2013 tyden.cz str. 0 Zajímavosti ČTK

Unikátní klimatickou komoru pro testování podmínek uvnitř automobilů nově využívají vědci z centra NETME Vysokého učení technického v Brně (VUT). Lze do ní vjet osobním autem, pojme také kabinu nákladního vozidla. Výzkumníci se zaměří na problémy, které se týkají všech řidičů - teplotu v kabině, účinnost klimatizace nebo rozmrazování čelního skla.

Unikátní klimatickou komoru pro testování podmínek uvnitř automobilů nově využívají vědci z centra NETME Vysokého učení technického v Brně (VUT). Lze do ní vjet osobním autem, pojme také kabinu nákladního vozidla. Výzkumníci se zaměří na problémy, které se týkají všech řidičů - teplotu v kabině, účinnost klimatizace nebo rozmrazování čelního skla.

Motivem k výzkumu není jen pohodlí pasažérů, ale také jejich bezpečí. "Tepelný komfort má totiž vliv na chování řidiče a bezpečnost provozu. S rostoucí teplotou se zvyšuje riziko nehody," řekl Miroslav Jícha, ředitel Odboru termomechaniky a techniky prostředí Fakulty strojního inženýrství VUT.

Vybudování komory si vyžádalo 28 milionů korun. Je široká pět a dlouhá osm metrů. Teplotu lze nastavit v rozmezí minus 40 až plus 85 stupňů Celsia. Regulovat se dá také vlhkost.

Klimatická komora VUT je jediným podobným pracovištěm v Česku, které je určeno pro univerzitní výzkum. Experti ale spolupracují také s praxí, například s automobilkami Škoda, Volkswagen a MAN.

Při testech se využívá takzvaný tepelný manekýn, který dokonale imituje lidskou postavu s jejími vlastnostmi, včetně například dýchání. Jmenuje se Newton a je jediný v Česku. Vyrábí se v zámoří, škola za něj zaplatila 4,5 milionu korun. Má 34 nezávislých tepelných zón.

"Používá se k ohodnocení tepelného komfortu osob v prostředí, jako jsou budovy či kabiny dopravních prostředků, nebo k ohodnocení bezpečnostních a izolačních vlastností oblečení," uvedl Jícha.

Kateřina Růžičková, 8. 10. 2013