8.10.2013 www.ceskatelevize.cz (mik)
Brno – Řídí se lépe v chladu, nebo v horku? Jaký vliv má teplota v autě na rychlost reakcí řidiče? Jaká je vůbec ideální teplota pro jízdu autem? Na tyto otázky chtějí odpovědět vědci z VUT v Brně. Podle nich tepelná pohoda může posílit schopnost řízení, a snížit tak počet dopravních nehod. Efektivní klimatizace také uspoří energii.
Na Vysokém učení technickém v Brně dnes otevřeli novou klimatickou komoru. "Budeme v ní provádět klimatická testování. Do komory se vejdou auta, kabiny nákladních vozů i kokpity letadel. Umí i napodobit sluneční záření, a to z různých výšek i podnebných pásem. Komora tak simuluje velmi rozdílné klimatické podmínky," řekl vedoucí výzkumu Miroslav Jícha. Univerzitní výzkum na VUT chce nastavit tepelné podmínky tak, aby řidičům i pasažérům zajistily co největší komfort.
V tom jim pomáhá i umělý figurant, tzv. tepelný manekýn Newton, za 4,5 milionu korun. Ten umí simulovat chování lidského těla, vědci tak budou moct zkoumat, jak na člověka teplo v autě působí. "Na něm poznáme, jak se člověk cítí," dodal Jícha. Vědci chtějí zjistit, při jaké teplotě v autě funguje mozek nejlépe – a tedy kdy je schopný nejrychleji reagovat. "Základem účinné klimatizace je, aby měl řidič při jízdě pohodlí a nebyl unavený – tím se omezí riziko nehody," vysvětlil Jícha.
Účinná klimatizace zajistí pohodlí a ušetří energii
Provoz komory je sice drahý, ale podle vědců vyjde mnohem levněji, než kdyby výrobci museli auto vozit po celém světě a zkoumat v různých prostředích.
Takhle mohou celý výzkum provést na jediném místě. "Automobil se umístí do komory, nastaví se čidla, teplota, vlhkost a sluneční záření. Potom probíhá
měření. Můžeme simulovat extrémní teploty," popsal práci odborníků člen výzkumného týmu Jan Fišer.
"Poté vyhodnocujeme, jak se řidič cítí. Díky poznatkům výzkumu se také sníží náklady na energii pro klimatizaci. Ta v létě i v zimě spotřebuje ze všech
zařízení v autě nejvíc energie, měla by proto fungovat úsporně," řekl Fišer.
Brněnská klimakomora je jediná v celé republice
O spolupráci s brněnskými vědci projevilo zájem přes padesát nadnárodních firem a další rychle přibývají, o cenná data pro výrobu klimatizačních systémů mají zájem. Podobně vybavené výzkumné pracoviště už navíc jinde v republice není. Klimatickou komoru spolu s umělým figurantem Newtonem vědci zařídili ve výzkumném centru pro nové technologie. To vzniklo jako projekt Fakulty strojního inženýrství. Jeho cílem je zefektivnit spolupráci vědecké a komerční sféry, aplikovat poznatky do praxe a také vytvořit prostor pro uplatnění mladých vědců.
Kateřina Růžičková, 8. 10. 2013
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile