Klimatická komora a tepelný manekýn nastaví komfort v kabinách aut

15.10.2013 Scienceworld.cz

Klimatickou komoru, do níž lze vjet osobním autem nebo v ní umístit kabinu trucku apod., mají nově k dispozici odborníci centra NETME VUT v Brně.

Pracoviště je jediné svého druhu v tuzemsku, které je určeno pro univerzitní výzkum. Experti v něm budou testovat podmínky uvnitř vozů tak, aby byl v kabině vozu zajištěn maximální komfort pro řidiče a pasažéry.

Komora je široká pět metrů, dlouhá osm a vysoká 3,8 metrů. „Regulace teploty umožňuje nastavení v rozmezí minus 40 až plus 85 stupňů Celsia, umělé solární zařízení dosahuje výkonu 10kW,“ upřesnil profesor Miroslav Jícha z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Cena zařízení se pohybuje kolem 20 milionů korun.

K nastavení optimálních podmínek za jízdy autem pomůže vědcům z NETME rovněž „tepelný manekýn“ Newton. „Také tento „muž“ se používá k ohodnocení tepelného komfortu osob v prostředí, jako jsou budovy či kabiny dopravních prostředků, nebo k ohodnocení bezpečnostních a izolačních vlastností oblečení,“ upřesnil Jícha možnosti tohoto „zařízení“ v ceně 4,5 milionu korun, které simuluje tepelnou povahu lidského těla. Prostřednictvím tepelného manekýna je například možné snadněji odhalit místa, kde by pasažéry mohl obtěžovat průvan.

Figurína má pohyblivé klouby, takže může představovat kráčející osobu nebo se v kabině vozu usadit. Manekýn má 34 nezávislých tepelných zón (např. tvář, hlava, hrudník, břicho, horní a spodní část zad, paže, předloktí a ruka – vpravo i vlevo, boky, stehna , látka chodidlo ze stran i zepředu a zezadu) , které vyhodnocují tepelnou pohodu na nejdůležitějších částech těla. „Je vybaven zařízením na simulaci dýchání ústy či nosem s filtrem na zachycení aerosolových částic. Kromě vývoje systémů klimatizace pro kabiny automobilů ho lze využít rovněž k vývoji prvků a systémů na redukci solárních zisků v kabině a snížení spotřeby energie zejména na klimatizaci,“ doplnil Jícha.

Jiné zařízení tohoto druhu v České republice není k dispozici.

Brněnští vědci úzce spolupracují se Škodou Auto, Volkswagen AG a MAN Truck & Bus AG.

Kateřina Růžičková, 15. 10. 2013