14.5.2014 Právo str. 10 Jižní Morava - Vysočina Jan Trojan
Není to žádný Nürburgring, Monza nebo Hockenheimring. Ale nadšení jezdců je stejné.
Na okruhu v maďarském Egeru bude od pátku do neděle soutěžit na 40 týmů z pěti zemí v malých závodních autech. Jejich řidiči patří do studentských konstruktérských týmů, závody jsou vyvrcholením dlouhé přípravy. Z Česka vyjíždějí ve středu dva týmy Vysokého učení technického (VUT) v Brně.
Vozidla jsou poháněna pouze stlačeným vzduchem z tlakové láhve o obsahu deseti litrů, jezdí rychlostí do 40 kilometrů v hodině. Soutěží se v co nejdelším dojezdu, v pevnosti vozidla a jeho manévrovacích schopnostech a také v akceleraci. „Zaútočíme na přední místa,“ řekl včera David Smejkal z týmu Whirlwind. VUT již absolvoval, nyní působí jako mentor mezi studenty, kteří se projektu zúčastňují.
Sebevědomá slova mají opodstatnění – týmy VUT pojedou letos potřetí, samotný závod se letos jede posedmé. Před třemi roky se brněnští studenti jeli do Maďarska jen podívat, nasbírat zkušenosti – a o rok později, v roce 2012, závodili. Nevyhráli hlavní kategorie, nicméně získali cenu za nejlepšího nováčka a cenu ministerstva průmyslu a obchodu za inovativní konstrukční řešení.
Smyslem vývoje a výroby „autíček“ nejsou jen závodění a jeho výsledky, ale také získávání zkušeností a znalostí pro budoucí praxi. Podle proděkana Ivana Křupky se studenti učí pracovat v týmu, s finančním rozpočtem, s termíny, s dodavateli vyjednávají nejvýhodnější ceny.
Kateřina Růžičková, 16. 5. 2014
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile