Brněnský výzkum Slunce se prosadil v elitním časopisu

19.5.2014 Mladá fronta DNES str. 2 Z domova (ČTK)

BRNO - Na stránky prestižního časopisu Science se prosadil výzkum sluneční koróny mezinárodního týmu kolem profesora brněnské techniky Miloslava Druckmüllera. Díky pokročilé matematické zobrazovací metodě se vědcům podařilo objevit dosud neznámé struktury v koróně – to je plazmatická, nesmírně horká hmota kolem Slunce.

Časopis Science otiskl v květnovém čísle stručný výtah ze studie, která vyšla v odborném periodiku The Astrophysical Journal. Objevu si všimla také další vědecká média, například New Scientist nebo televizní stanice Discovery Channel. Koróna se dá fotografovat jen při zatmění Slunce. I tehdy je to však kvůli vysokému kontrastu a pohybu vesmírných těles poměrně komplikované. Snímkování vyžaduje zvláštní techniku.

Brněnský Druckmüllerův tým dosáhl světového uznání díky tomu, že se na problém jako první podíval z matematického úhlu.

Ze stovek vlastních snímků zatmění Slunce dokážou vědci pomocí počítačového programu a speciálních algoritmů zpracovat vizualizaci, na které jsou procesy v koróně mnohem zřetelnější.

Kateřina Růžičková, 20. 5. 2014