Výzkum sluneční koróny

26.5.2014 Haló noviny str. 11 Věda, příroda (čtk)

Na stránky prestižního časopisu Science se prosadil výzkum sluneční koróny mezinárodního týmu kolem profesora brněnské techniky Miloslava Druckmüllera. Vědcům se díky pokročilé matematické zobrazovací metodě podařilo objevit dosud neznámé struktury v koróně, plynné plazmatické hmotě kolem Slunce. ČTK to dnes řekla mluvčí Vysokého učení technického v Brně Jitka Vanýsková.

Časopis Science otiskl v květnovém čísle stručný výtah ze studie, která vyšla v odborném periodiku The Astrophysical Journal. Objevu si všimla také další vědecká média, například New Scientist nebo televize Discovery Channel.

Koróna je extrémně horká. Vyfotografovat se dá prakticky jen při zatmění Slunce. I tehdy je to však kvůli vysokému kontrastu a pohybu vesmírných těles poměrně komplikované. Snímkování vyžaduje zvláštní techniku.

Sledování sluneční koróny se po desetiletí věnují fyzikové i profesionální fotografové. Brněnský Druckmüllerův tým dosáhl světového uznání díky tomu, že se na problém podíval z nového úhlu - matematického.

Ze stovek vlastních snímků zatmění Slunce dokážou vědci pomocí počítačového programu a speciálních algoritmů zpracovat vizualizaci, na které jsou různé procesy v koróně mnohem zřetelnější. Jeden snímek před časem otiskl na titulní straně prestižní vědecký časopis Nature. Barevnou vizualizaci nyní využila také redakce Science.

Kateřina Růžičková, 27. 5. 2014