Létá až hodinu. S pohonem na baterie

25.8.2014 Brněnský deník str. 1 Titulní strana MARTIN

Brno – Tak jako mnoho chlapců i Jiří Hlinka rád v dětství sestavoval plastikové modely letadel a snil o létání. Na rozdíl od jiných nezůstal jen u romantických představ. Jako proděkan na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně se podílí na konstrukci letadel na elektrický pohon. Ve volném čase brázdí oblohu na větroni.

Hlinka byl v týmu, který minulou středu na letišti v Křižanově na Vysočině úspěšně vypustil na oblohu elektricky poháněný letoun VUT 051 RAY. „Mám velkou radost z toho, že hned při prvním letu strávil stroj ve vzduchu sedmadvacet minut. To je na elektrický pohon výborný výsledek, který umožňuje uvažovat o praktickém využití elektrického pohonu v letectví,“ je přesvědčený šestatřicetiletý muž.

Elektrické letadlo podle něj ve vzduchu vydrží ještě o půl hodiny déle. „Celkovou kapacitu baterií jsme nevyužili. Při prvním letu jsme to nechtěli přehánět,“ vysvětluje rodilý Brňan.

Elektrický pohon čeká podle Hlinky slibná budoucnost. „V porovnáním s pístovými motory je elektřina levnější, navíc do vzduchu nevypouští škodlivé zplodiny,“ upřesňuje vědec.

Letadlo typu VUT 051 RAY má rozpětí křídel deset metrů a s pilotem na palubě váží šest set kilogramů. „Při prvním letu dosáhl stroj rychlosti asi 120 kilometrů v hodině,“ odhaduje Hlinka.

Za svoji kariéru se zúčastnil mnoha zahraničních stáží, mimo jiné i v Izraeli. „Ověřil jsem si, že vzdělání a schopnosti českých inženýrů se vyrovnají mezinárodní konkurenci,“ soudí docent.

Létání vyplňuje i jeho volný čas. „Nejnebezpečnější je na něm cesta na letiště. Řízení auta na místních silnicích je občas rizikovější,“ usmívá se Hlinka.

Kateřina Růžičková, 26. 8. 2014