25.9.2014 Hospodářské noviny str. 5 Příloha - Veletržní Brno - technologie Veronika Šmídová
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ PŘEDSTAVÍ V BRNĚ ELEKTROLETOUN VUT 051 RAY. VYDRŽÍ HODINU VE VZDUCHU NA JEDNO NABITÍ A VE SVĚTĚ NEMÁ KONKURENCI.
Elektroletadla jsou ekologická, úsporná a potřebují jediné - elektrickou zásuvku. Konkrétně je řeč o nejnovějším přírůstku do jejich rodiny - letounu VUT 051 RAY. Ten vznikl pod záštitou Vysokého učení technického v Brně a v srpnu absolvoval svůj první let. Ve vzduchu pobyl zatím pouhých 27 minut, podle Jiřího Hlinky, který se na jeho vývoji podílel, by ale vydržel i déle.
„Popud k našemu projektu dala snaha zavést do letectví něco podobného,jako se uplatňuje v automobilovém průmyslu. Tedy trend elektrických pohonů, ať již ve formě hybridů nebo čistých elektrických pohonů,“ vysvětluje Hlinka, který koordinoval aktivity týkající se stavby letounu a jeho zalétání na VUT.
Podle něj mají elektroletadla značný komerční potenciál. Zájemce by totiž mohlo ke koupi nalákat nejen ekologické hledisko - motor letounu neprodukuje žádné škodliviny -, ale i nízká spotřeba. „Když si máte vybrat mezi letadlem, které spotřebuje sedmnáct až dvacet litrů benzinu na hodinu letu, a letadlem, které strčíte do zásuvky a nabijete za čtyři hodiny, tak je tam velký rozdíl. Provozní náklady budou logicky mnohem nižší,“ vysvětluje Hlinka.
I z toho důvodu se na projektu podílela soukromá společnost Jihlavan airplanes, která by do budoucna ráda nabídla svým klientům podobný typ letadel. Firma pomáhala s přípravou několika konstrukčních částí draku a některých soustav v zástavbě. Hlavní část vývoje ale obstaraly dva týmy z Vysokého učení technického v Brně. „První tým byl z našeho Leteckého ústavu a druhý z Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky, který se zabýval elektrickým pohonem. Tým tvořilo dohromady zhruba třicet lidí, kteří se na vývoji letadla nějakým způsobem podíleli. Intenzivně bylo zapojeno zhruba dvacet lidí,“ vzpomíná Hlinka. Celý vývoj koordinoval Antonín Píštěk, který je šéfkonstruktérem letounu a zároveň i vedoucím a řešitelem projektu.
Spíš vás zabije toustovač Elektroletadlo funguje na podobné bázi, jako je tomu u elektromobilů. „Princip je snadný. Máte blok baterií, které mají elektrickou energii. Tu vezmete, přes nějaký měnič ji pošlete do elektromotoru, který pohání vrtuli. Je to jednoduché. Museli jsme si samozřejmě pohrát s tím, aby tam byla zajištěna bezpečnost, aby výpadek jednoho článku neohrozil všechny,“ popisuje Hlinka. Oproti konvenčním letadlům je podle něj celý systém jednodušší. Vidět je to už na palubní desce. „Celkové ovládání opravdu není složité. A baterie skutečně nabíjíte ze zásuvky,“ usmívá se Hlinka.
Celé znění článku naleznete zde.
Kateřina Růžičková, 26. 9. 2014
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile