Ve vzduchu byl 27 minut, ale klidně mohl letět ještě dál

26.9.2014 Mladá fronta DNES str. 7 Strojírenský veletrh (jasu)

Experimentální letoun na elektrický pohon ve stánku brněnského VUT na strojírenském veletrhu není jen největším, ale také velmi nadějným exponátem. „Vysoké učení technické v Brně se dlouhodobě zabývá vývojem technologií pro letecký průmysl, a že je v tomto oboru škola úspěšná, dokazuje i to, že získala v roce 2010 Zlatou medaili za bezpilotní letoun Marabu, v loňském roce pak za chytrého autopilota,“ uvádí Kateřina Tušarová z rektorátu univerzity.

Do vzduchu bez emisí

Letoun VUT 051 RAY, letošní novinka, by měl svým uživatelům nabídnout mnohé výhody, a to nejen nižší náklady na energii, tedy „palivo“, ale samozřejmě také ekologicky šetrný provoz bez exhalací.

„Experimentální letoun disponuje výrazně vyšší kapacitou baterií než existující letouny s elektrickým pohonem, což umožňuje prodloužit výdrž a dolet na prakticky využitelné hodnoty,“ uvádí zpráva výzkumníků, kteří letoun vyvinuli.

„První let elektricky poháněného letounu VUT 051 RAY se uskutečnil na konci srpna tohoto roku za dozoru zástupců Úřadu pro civilní letectví. Vzlet následoval bezprostředně po sérii pojížděcích zkoušek a letoun strávil ve vzduchu 27 minut, přičemž nevyužil celkovou kapacitu akumulátorů,“ stojí dále ve zprávě.

Na veletrhu letos vystavený letoun vznikl ve spolupráci pracovišť VUT v Brně, tedy jeho Leteckého ústavu a Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky, se společností Jihlavan airplanes, což je výrobce malých sportovních letadel.

„Prezentaci letounu bude možné zhlédnout u stánku číslo 6 v pavilonu A1, kde budou vystaveny i další exponáty z pracovišť Vysokého učení technického,“ upozorňuje Kateřina Tušarová.

Kateřina Růžičková, 27. 9. 2014