Letadlo s pohonem budoucnosti vytvořili odborníci z VUT a JIHLAVAN airplanes

2.10.2014 Hospodářské noviny str. 5 Veletržní noviny - Z expozic Lenka Juřenová

Experimentální letoun na elektrický pohon představili na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu zástupci VUT v Brně a společnosti JIHLAVAN airplanes, s.r.o., které se na vzniku letounu podílely.

Letoun slouží k ověření možností pohonu na elektrickou energii, konkrétně akumulátorů, v letectví. Vývojové práce na něm započaly v roce 2009. Jeho tvůrci stavěli už na zkušenostech z dříve uskutečněného mezinárodního projektu na vývoj elektrického pohonu s využitím vodíkových palivových článků. Základem konstrukce elektroletadla VUT 051 RAY se stal konstrukční návrh letounu VUT 001 Marabu, čímž se zredukovaly náklady i čas potřebné na jeho vývoj.

„Vyrobit letoun je v akademických podmínkách velmi náročné, není to jako v podniku,” poukázal na náročnost splněného úkolu prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc., z Leteckého ústavu VUT. Unikátnost charakterizuje projekt i v rámci technické univerzity – podle profesora Píštěka je to poprvé, kdy se k projektu spojila dvě pracoviště VUT, v tomto případě Letecký ústav a Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky. Simulace a počítačové práce na vývoji konstrukce letadla zajišťovali doktorští studenti a čerství absolventi studia Ph. D.

Oproti konkurenčním experimentálním letadlům na elektrický pohon umožňuje tento létat déle, tedy přes jednu hodinu, a tím se přibližuje komerčním potřebám. Na návrh letadla i jeho první vzlet dohlížel Úřad pro civilní letectví. Ten se uskutečnil letos 20. srpna a trval 27 minut čistého letového času, přičemž nebyla využita celková kapacita akumulátorů.

Letadlo je k vidění v pavilonu A1 na stánku 6 a s rozpětím 9,9 m, délkou cca 8,1m a výškou cca 2,5m ho nelze přehlédnout. Má nosnou plochu 11,85 m2 a max. vzletovou hmotnost600kg. Elektromotorjenapájen 3060 články baterií (34× paralelně, 90× sériově). Maximální jmenovitý výkon je 40 kW a vzletový výkon 53 kW. ProjektfinančněpodpořiloMinisterstvo průmyslu a obchodu.

Kateřina Růžičková, 5. 10. 2014