Unikátní elektroletoun vydrží ve vzduchu už více než hodinu

2.10.2014 Právo str. 4 Zpravodajství Miroslav Homola

Letadlo „na baterky“. To je jeden ze zcela mimořádných exponátů Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, který se koná do 3. řijna. Nejde přitom o žádnou hračku či model. Jedná se o plně funkční prototyp elektřinou poháněného experimentálního letounu.

Letadlo navrhl a postavil tým z Vysokého učení technického v Brně - leteckého ústavu a ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky spolu se společností Jihlavan Airplanes.

Vývoj letounu přitom začal už v roce 2009 a vyvrcholením dosavadního úsilí konstruktérů byl již po řádné homologaci na Úřadu pro civilní letectví zkušební let.

Ten se uskutečnil 20. srpna a pilot Antonín Hammer strávil v letadle ve vzduchu 27 minut. Kapacita 30 060 baterií přitom dovoluje dolet až na dobu více než jedné hodiny. Tímto výkonem patří mezi podobnými stroji k absolutní světové špičce.

Náročná výroba

„Výroba experimentálního letounu, který je konstrukcí, doletem a samozřejmě pohonem vskutku unikátní, je v takříkajíc akademických podmínkách velmi náročnou záležitostí. Nicméně zadání dotačního programu, který nám poskytl dvaadvacet miliónů korun, tým čítající několik desítek lidí splnil,“ uvedl šéfkonstruktér Antonín Pištěk ze strojní fakulty VUT. Jak dodal, právě úspěch tvůrců dává dobrý předpoklad k zažádání o nový grant, který by posunul projekt ještě více dopředu.

„Do spolupráce chceme zapojit i motoráře z VUT v Praze, kteří by pro další, ještě lepší prototyp vyvinuli speciální pístový motor, a společně bychom tak vytvořili ojedinělý typ letadla-hybridu, u kterého by šlo o kombinovaný pohon. Tento směr vývoje bude ještě více podle našich zkušeností zajímat komerční sféru letecké výroby,“ řekl dále Pištěk.

Stal jsem se „pilotem na baterky“, popsal pocity z letu s nadsázkou Antonín Hammer. Vzápětí však dodal, že větší než obavy z letu s u nás dosud neznámým strojem měl pocit zodpovědnosti za celý tým, který se na vývoji podílel.

Stroj s tlačnou vrtulí má motor o výkonu 53 kW při vzletu a 40 kW během letu. Rozpětí křídel je 9,9 metru a délka 8,13 m. Baterie mají hmotnost 140 kilogramů. Letoun slouží k ověření možností použití elektrického pohonu v letectví.

Kateřina Růžičková, 3. 10. 2014