1.1.12014 ceskenoviny.cz ČTK
Brno - Nepříjemné skřípání tramvajových či vlakových kol dokáže omezit nový systém efektivního dávkování maziva, který vznikl na Vysokém učení technickém v Brně (VUT). Systém má dobrý vliv i na spotřebu maziva a opotřebení kolejí či kol. Investice v řádu desítek tisíc korun na jednu tramvaj se vrátí přibližně do roka, řekli dnes autoři systému novinářům.
Při průjezdu kolejových vozidel traťovým obloukem dochází vždy k velkému tření mezi takzvaným okolkem a kolejnicí. Důsledkem je jednak opotřebení, jednak
skřípání, které obtěžuje cestující, stejně jako obyvatele okolních domů. V současnosti se mazací zařízení umísťuje buď přímo na koleje, nebo na vozidlo,
přičemž v pravidelných intervalech vstřikuje mazivo na kolo. Nevýhodou je vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.
Vědci z Ústavu konstruování fakulty strojního inženýrství VUT se proto zaměřili na vývoj systému, který sám dokáže rozhodnout o tom, kolik maziva je pro dané kolo v daném místě trati právě potřeba. Výsledné zařízení pracuje s GPS daty, mapovými podklady a informacemi o provozních podmínkách, jako je například vlhkost a teplota. Za jízdy pak průběžně optimalizuje a řídí proces mazání.
"Celý systém vychází z matematického algoritmu, který je schopný na základě vnějších vstupů spočítat, kolik maziva se dostane na kolejnici. Po průjezdu pak na daném místě nezbude ani gram maziva navíc," řekl ředitel ústavu Martin Hartl. Systém dokáže snížit spotřebu maziva o 75 procent, opotřebení o 40 procent a hlučnost o 35 procent.
"Zařízení při první jízdě zmapuje trať a vyhodnotí místa, kde je potřeba mazat," uvedl Michal Vašíček, ředitel společnosti Tribotec, která spolu s brněnskou technikou na systému pracovala. Mazání lze na některých místech naprogramovat i manuálně ve zvýšeném objemu - třeba v hustě obydleném území nebo u nemocnice. Firma prototyp vyzkoušela v Brně na tramvajové lince číslo 4 s množstvím ostrých zatáček.
Společnost Tribotec systém poprvé prezentovala na veletrhu v Berlíně přibližně před dvěma měsíci, nyní vede obchodní jednání o jeho nasazení v praxi. "Je to pokrokový systém. Do budoucna bychom měli určitě zájem část vozů tímto systémem vybavit," řekl Jiří Černý z technického odboru Dopravního podniku města Brna.
Kateřina Růžičková, 6. 11. 2014
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile