12.11.2014 Brněnský deník str. 1 Titulní strana ONDŘEJ PLEVÁK
Brno – Spánek nerušený nepříjemným skřípáním čeká už brzy na Brňany, kteří bydlí blízko tramvajových tratí. Díky novému systému mazání kol a kolejnic vlaků, který vyvinuli vědci z Ústavu konstruování při Vysokém učení technickém v Brně.
Zařízení tvoří agregát v podvozku společně s počítačem, který se dokáže i s pomocí GPS navigace naučit trať. „Pak dokáže lépe rozložit dávkování maziva tak, aby se jím neplýtvalo a snížilo se i tření mezi kolem a kolejnicí,“ vysvětlil Martin Hartl z Ústavu konstruování. Přesně načasované mazání je podle vědce důležité především při průjezdu zatáčkami.
Výhoda nového systému je i ztlumení nepříjemného skřípání, které nyní hlavně v nočních hodinách obtěžuje lidi v hustě obydlených brněnských ulicích. „Systém také pomáhá snížit opotřebení kolejnic a šetří životní prostředí. Do okolí se díky tomu neuvolňuje tak velké množství maziva,“ vysvětlil Hartl. Agregát je navíc poměrně malý, je možné ho tedy využít i v nízkopodlažních tramvajích.
Technickou novinku už mohli vyzkoušet cestující na tramvajové lince číslo čtyři. „Určitě plánujeme do budoucna vybavit tímto systémem část našich vozů,“ řekl Jiří Černý z Dopravního podniku města Brna.
Cena agregátu na jedné nápravě kolísá v řádu desítek tisíc korun, investice by se měla vrátit přibližně za rok.
Jedinečnost novinky potvrdil i evropský veletrh železniční techniky InnoTrans 2014 v Berlíně. „Žádná jiná společnost nepředstavila tak propracovaný systém mazání kolejnic,“ upozornil Michal Vašíček z firmy, která se na vývoji stroje také podílela.
Kateřina Růžičková, 13. 11. 2014
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile