Brněnští vědci našli recept na skřípot kol

11.11.2014 TV Nova str. 25 19:30 Televizní noviny Josef Svoboda

Lucie BORHYOVÁ, moderátorka

Brněnští vědci z Vysokého učení technického vyhlásili válku skřípajícím kolům tramvají. Vyvinuli nejsofistikovanější mazací stroj na světě. Ten přesně pozná, kde se tramvaj nebo vlak nachází a podle toho kola namaže. Dopravní podnik už zařízení testuje v provozu.


Josef SVOBODA, redaktor

Uši drásající kvílení dvou kusů oceli, které se potkají v každé zatáčce. Zvuk, ze kterého i nedoslýchavým vstávají chlupy na zádech. Poznávací znamení, že kdesi v dáli supí železný oř. Brňané si řekli dost a vymysleli unikátní stroj, který zbaví města ocelového kvílení. Je to konec skřípání šalin?


Martin HARTL, ředitel Ústavu konstruování

Já pevně věřím, že ano.


Josef SVOBODA, redaktor

Na začátku byla obyčejná železničářská olejnička, vědci se v ní vrtali tak dlouho, až dostala vlastní kompresor, budíky, řídící jednotku, displej a nakonec GPS modul, který určí polohu supervýkonného šalino-promazávacího stroje s přesností na půl metru. A co je tady toto?


Michal VAŠÍČEK, vedoucí projektu

To je duplicitní tlaková kontrola systému a řízení.


Josef SVOBODA, redaktor

A teď jak ta věc funguje: mazací stroj má vyšší inteligenci než celá tramvaj. Při první cestě si uloží mapu a sám si vypočítá podle teploty, počasí a poloměru zatáček místa, kde budou kola vrzat nejvíc. Když se pak kritickému místu přiblíží, trysky automaticky rozpráší olej.


Martin HARTL, ředitel Ústavu konstruování

V některých případech mohou být antihlukové stěny nahrazeny.


Josef SVOBODA, redaktor

Jedna z testovacích tramvají vozí toto zařízení na podvozku už měsíc. A teď dobře poslouchejte ten rozdíl.


Jiří ČERNÝ, technický odbor Dopravního podniku, Brno

Pokud se tady tento systém osvědčí, tak bychom ho v budoucnu rádi viděli na našich tramvajích.


Josef SVOBODA, redaktor

Kolik taková rošťárna stojí?


Michal VAŠÍČEK, vedoucí projektu

Je to v řádech desítek tisíc.


Josef SVOBODA, redaktor

Mazací stroj sice vypadá jako vynález šílence, ale podle vědců se investované peníze vrátí do roka. Sníží opotřebení, ušetří až kilo maziva na kilometr a hlavně cestující nebudou poslouchat zvuky, jaké znají jen soustružníci z oceláren. Josef Svoboda, televize Nova.


Kateřina Růžičková, 13. 11. 2014