Nepříjemnému skřípání vlaků a tramvají odzvonilo

15.12.2014 TECH MAGAZÍN str. 41 Technologie

Skřípajícímu, sluch trhajícímu zvuku, který vydávají vlaková či tramvajová kola, pomůže zabránit nový inteligentní systém mazání okolků kolejových vozidel, tedy mazání mezi kolem a kolejnicí, který vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně ve spolupráci se společností Tribotec.

Kolejové dopravě, která hraje i přes neustále se zvyšující automobilový provoz nezastupitelnou roli v moderních dopravních systémech, patří, vzhledem ke své účinnosti a šetrnosti k životnímu prostředí, budoucnost. Jak se zvyšují nároky na rychlost a komfort kolejové přepravy, roste i množství sofistikovaných systémů, které však zůstávají očím cestujících skryty. Jedním z nich je zařízení na mazání okolků, které významně snižuje negativa velkého tření mezi okolkem kola a kolejnicí při průjezdu traťovým obloukem, jako jsou zejména zvýšené opotřebení kol i kolejnic a nepříjemné skřípění, které obtěžuje cestující i obyvatele lokalit v blízkosti tratí. S rostoucími požadavky na ochranu životního prostředí rovněž rostou požadavky na co nejúspornější dávkování maziva. Ve světě i u nás se zatím obvykle používá zařízení, které v pravidelných intervalech vstřikuje mazadlo na kolo. Nevýhodou je příliš vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.

Unikátní mazání s pomoci GPS dat

Vědci z Ústavu konstruování FSI VUT v Brně se proto zaměřili na vývoj systému, který sám dokáže rozhodnout o tom, kolik maziva bude pro dané kolo v daném místě trati právě potřeba. Výsledkem je unikátní zařízení, instalované na vozidlo, které s pomocí GPS dat, automaticky vytvořených mapových podkladů, informací o aktuálních provozních podmínkách, a řídicích algoritmů, za jízdy průběžně optimalizuje a řídí celý proces mazání. Rozloží dávkování maziva po trati tak, aby bylo co nejefektivnější a na správném místě.

Opotřebení kolejnic je běžné, a zcela zamezit mu prozatím nelze. Optimalizací systému mazání však může být opotřebení významně omezeno a současně snížena environmentální zátěž, protože se nadbytečné množství maziva neuvolňuje do okolí.

Zkouška v provozu

Systém, který byl vyroben ve spolupráci s firmou Tribotec, byl poprvé představen v září na největším evropském veletrhu železniční techniky InnoTrans v Berlíně. Úspěšně se odzkoušel v provozu tramvajové linky č. 4 DP města Brna. „Linka č. 4 poskytla vzhledem k velkému množství ostrých zatáček a zajímavému výškovému profilu ideální příležitost ověřit vlastnosti systému v praxi,“ upřesnil vedoucí výzkumného projektu Michal Vašíček z firmy Tribotec.

Kateřina Růžičková, 15. 12. 2014