Moravské hospodářství | 15.2.2017 | Rubrika: Investice | Strana: 13 | Autor: Michal Čejka |
RYCHLOSTÍ AŽ 1 200 KILOMETRŮ ZA HODINU SE BUDOU ŘÍTIT CESTUJÍCÍ Z BRNA DO
PRAHY I BRATISLAVY. KDY? JEDNOU... PRVNÍ KROK K FUTURISTICKÉMU CESTOVÁNÍ
PROSTŘEDNICTVÍM HYPERLOOPU UŽ ALE JIŽNÍ MORAVA UDĚLALA.
Město Brno podepsalo v polovině ledna memorandum o spolupráci s americkou
společností Hyperloop Transportation Technologies. Ta moderní systém
„potrubního vyvíjí. Připojit se má po projednání v radě také kraj.
Jihomoravský kraj i Brno chtějí co nejdříve zadat vypracování studie
proveditelnosti. Ta odpoví na otázky, ohledně stavby hyperloopu mezi
Prahou, Brnem a Bratislavou. Jde o futuristickou podobu potrubní dopravy s
rychlostí pohybu až 1 200 kilometrů za hodinu. Mezi těmito městy by tak
trvala doprava v řádu několika minut.
Hyperloop v Brně prostřednictvím prezentací a odpovědí na otázky představil
generální ředitel HTT Dirk Ahlborn. Prohlásil, že první pasažéři se budou
moci hyperloopem svést už za tři roky. Ovšem ne v Brně. „Příští rok bude v
Kalifornii hotová zkušební trať dlouhá zhruba osm kilometrů,“ uvedl
Ahlborn.
Studie proveditelnosti má mimo jiné říct, kdo má trať stavět - zda se to
vyplatí veřejnému sektoru, nebo zda by ho měl stavět soukromník. Její
vypracování by mohlo trvat rok, by měla odpovědět na otázku, zda je stavba
vůbec technicky reálná, jak by vypadala, a má řešit i otázky právní či
majetkoprávní.
Energeticky nenáročné
Podle HTT může hyperloop obsluhovat nejen vzdálená centra, ale i příměstské
oblasti, kde se nerozjede na maximální rychlost. Energetická náročnost není
zdaleka taková jako například u konvenčních vysokorychlostních vlaků. „Je
to zelený způsob dopravy, která vyrobí víc energie, než spotřebuje. Všechna
veřejná doprava je dnes prodělečná, my věříme, že tato doprava bude
vydělávat,“ řekl Ahlborn.
Doprava pomocí hyperloopu spočívá v pohybu přetlakových kapslí potrubím, v
němž je vysátý vzduch, tedy ve vakuu. Do pohybu je dostávají elektrické
motory a de facto v potrubí levitují. Aktuálně vyvíjený koncept představil
před čtyřmi lety technologický vizionář Elon Musk. S firmou HTT však není
nijak provázaný.
Zatímco jeho vesmírné rakety SpaceX a elektromobily Tesla jsou už v určité
fázi provozu, hyperloop představuje větší výzvu. Skrývá totiž obrovské
množství technologických úskalí. I proto Jihomoravané nevyřkli žádné
optimistické termíny. Ale chtějí být u toho. Podle Vituly je cílem Brna a
kraje podílet se na vývoji přelomové technologie. „Jsme regionem inovací,
sídlem technické univerzity a řady technologických firem a pracovišť. Pokud
by na vývoji hyperloopu spolupracovaly, můžou být na špičce vývoje,“ řekl
Vitula.
Podle něj ani tak nejde o to, zda nakonec hyperloop bude v Česku fungovat.
Důležité je, že při vývoji vzniknou nové technologie, které se mohou
uplatnit v úplně jiném nezamýšleném odvětví. „Podobně se to stalo u řady
vizionářských myšlenek,“ poznamenal Vitula.
První únorový den odstartovalo v kalifornské poušti testování. Příští rok
má být ve Spojených státech hotová zkušební trať dlouhá osm kilometrů. Petr
Dvořák z Ústavu fyzikálního inženýrství VUT však brzký termín zkušebního
provozu s lidmi zpochybňuje. „Spíš bych o tom hovořil za pět až deset let,
až budeme znát řešení problémů, které se při vývoji takové technologie
obvykle vycestování“ skytují,“ řekl Dvořák novinářům. Že jde o technicky
zvládnutelnou vizi, Dvořák potvrzuje. Je však skeptický k termínu, kdy se
hyperloopem
mají svést první lidé. A také k tomu, že hyperloop bude možný ve
středoevropské členité krajině, kde každý kus země někomu patří. S takovými
problémy se HTT v kalifornské poušti nesetkávají.
Dvořák vidí zásadní problémy ve stavbě tubusu. „Je potřeba vyřešit teplotní roztažnost materiálů, protože teploty se u nás mohou během roku lišit i o 50 stupňů. Další problém vidím ve výrobě vakua při délce několika set kilometrů. Navíc se objevuje spousta dalších problémů, které se musí řešit,“ uvedl Dvořák. Zmínil například, že vývojáři se museli potýkat s tím, že i když je v tubusu vakuum a tlak pouhých 100 pascalů, hromadí se před kapslí ve vysoké rychlosti stlačovaný vzduch.
Kateřina Růžičková, 17. 2. 2017
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile