Karbon jí dodal křídla, studentská formule z Brna umí z nuly na 100 za 3,4 sekundy

brno.city.cz

Přes 30 tisíc hodin práce strávil brněnský tým TU Brno Racing na výrobě nového modelu studentské formule Dragon 7. Tým studentů VUT Brno letos výrazně zasáhl do kostry vozu a trubkový ocelový rám nahradili karbonovým monokokem, jenž se využívá ve Formule 1. Nový model formule Dragon 7 představili studenti na Fakultě strojního inženýrství (FSI) VUT v Brně.

Karbonovým monoko učinil studentskou formuli lehčí a tím pádem i rychlejší. „Trubkový ocelový rám jsme v minulých letech vyladili a věděli jsme, že už se nemáme kam posunout a vůz odlehčit. Proto padlo rozhodnutí přejít na karbonový monokok,“ vysvětlil vedoucí týmu TU Brno Racing a student FSI VUT v Brně Roman Baxant.

Pro čtyřicetičlenný tým to znamenalo kompletní změnu kostry vozu. U karbonového monokoku totiž vše tvoří jeden celek a rám se musí připravit dopředu. „Neměli jsme žádné praktické zkušenosti, proto jsme museli hodně věcí řešit za pochodu. Rozhodnutí ale nelitujeme, protože monokok je do budoucna krok správným směrem. Má vyšší torzní tuhost, což dává vozu větší stabilitu,“ řekl Baxant.

Kromě změny rámu a souvisejícího uchycení studenti upravovali motor, odlehčili převodovku nebo otočili chladič vody tak, aby zajistili lepší přístup vzduchu a tedy jeho vyšší účinnost.

Spolehlivost a odolnost

Vůz piloti testovali díky využití nejmodernějších technologií ve virtuální realitě, v nejbližších týdnech ho čekají ostré testy. Mladí konstruktéři očekávají, že s váhou okolo 180 kilogramů a výkonným motorem o obsahu 510 cm3 by tento „drak“ mohl zrychlení z nuly na 100 km/hod zvládnout za méně než 3,4 sekundy.

Vedle rychlostních testů se bude ověřovat také spolehlivost a odolnost jednotlivých prvků vozu. „Univerzitní soutěž Formula Student klade důraz na bezpečnost a testování vozů, proto máme aktuálně v dílně několik krabic s desítkami vzorků, které jsme testovali. Vše jsme sice propočítávali dopředu, ale stejně je potřeba výpočty ještě experimentálně ověřit, jak je to běžné i u vývoje cestovních aut,“ popsal Baxant.

Nejnáročnější období je pro tým na jaře při sestavování formule, na dílně trávili dlouhé hodiny. Celkem to bylo 30 240 hodin. „Vědomosti, které jsem získal při stavbě formule, jsou obrovské. Působení ve studentské formule změní studentovi způsob přemýšlení o konstruování a stavbě vozů, najednou to není prázdná teorie, ale reálná zkušenost,“ uvedl Baxant.

Aktivitu a práci studentů ocenil i rektor VUT Petr Štěpánek. Slavnostního odhalení nového modelu se vedle vedení fakulty a univerzity účastnil i automobilový závodník David Vršecký a členové závodního týmu Buggyra.

Závodní sezónu odstartují Brňané na přípravném ZF Kempu v německém Friedrichshafenu. Odtud tým v červenci zamíří na závody do Maďarska a poté na začátku srpna na Autodrom v Mostě na severu Čech. Sezónu tým TU Brno Racing zakončí v Hockenheimu v Německu.

Kateřina Růžičková, 2. 5. 2017