Technický týdeník | 11.4.2017 | Rubrika: Vesmír | Strana: 27 | Autor: /aú/
Prstencové zatmění Slunce viditelné letos v únoru v Argentině se stalo
cílem česko-slovenských astronomů. Díky přízni počasí se jim podařilo
získat jedinečný záznam úkazu, který následně zpracoval brněnský matematik prof. Miloslav Druckmüller z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Výsledek nabízí úkaz v té nejvěrnější podobě, jakou
se kdy podařilo získat. Záznam, jenž vznikl na klasický film, je o to
vzácnější, že jako jediný z bohatého nafotografovaného materiálu nebyl
odcizen během následné loupeže v argentinském městě Bariloche.
Do Argentiny se za pozoruhodným úkazem vydaly dvě skupiny - fotograf Jan
Sládeček z Prahy a pak dvoučlenný československý tým, fotografové Petr
Horálek z Pardubic a Daniel Sokol z Trenčína. Všichni fotografové za úkazem
vyrazili do blízkosti městečka Facundo. Cílem bylo zaznamenat velmi krátké
prstencové zatmění Slunce 26. února 2017, při němž Měsíc zakryl přes 99
procent slunečního disku. Temný disk Měsíce byl úhlově menší než disk
Slunce, nezakryl naši hvězdu po celé ploše a pozorovatelé tak nakrátko
mohli očima vidět sluneční „prstýnek“ na nebi a tzv. Bailyho perly. Právě
moment, kdy se disk Měsíce dotýkal vnitřní části disku Slunce, fotografy
zajímal nejvíce. Při tak výrazném procentu zakrytí mělo být možné zachytit
i značně slabší vrstvu sluneční atmosféry - chromosféru a dokonce i náznak
slabé koróny, a to v návaznosti na oslnivou fotosféru (tedy tu vrstvu
Slunce, která nám oslnivě září na pozemské obloze).
„V posledních letech v astronomické fotografii dominuje digitální záznam
obrazu a klasický film se zdá být již definitivně mrtev. Prstencové zatmění
Slunce je však ukázkou toho, že to není tak docela pravda,“ vysvětluje
prof. Druckmüller. „Kontrast jasů převyšující hodnotu 1:5 000 000, který je
nutné při snímání prstencového zatmění zvládnout, je zcela mimo možnosti
digitálních fotoaparátů a ani skládání mnoha různých expozic by v tomto
případě nic nevyřešilo. Klasický barevný negativní film je však schopen
tento kontrast zvládnout na jediném snímku. Extrémní dynamický rozsah je
to, co činí tento typ filmu dodnes zcela nenahraditelným.“
Na snímání úkazu se použil film FujiColor Superia 200, což byl dle
brněnského profesora ten nejvhodnější, a malý teleskop typu
Maksutov-Cassegrain s ohniskovou vzdáleností 1250 mm. Protože nikdo neměl
praktické zkušenosti s volbou správné expozice pro tento extrémní případ,
byl zvolen „expoziční vějíř“, kdy fotoaparát snímá za sebou automaticky tři
různé expozice. Samotné pozorování zatmění pak byl velmi obtížný úkol.
Práce s fotoaparátem byla nepříjemná a do jisté míry i riskantní pro zrak,
neboť během focení bylo nutné sejmout filtr tlumící jas nezakrytého a
oslnivého „prstýnku“ Slunce. K dispozici bylo jen 36 políček filmu, tedy
jen 12 pokusů (trojic expozic). Bylo nutné přesně vystihnout optimální
moment pro zachycení chromosféry a koróny. Nebylo možné jen tak snímat
obrázky podle hodinek, byla nutná i velká dávka intuice.
Ani následný proces zpracování nebyl vůbec jednoduchý, ale výsledky jsou
vskutku doposud neviděné. Profesor Druckmüller je navíc dokonce proložil
snímky z družice NASA Solar Dynamic Observatory a doostřil vlastním
programem. „Obrazy byly převedeny do digitální podoby scannerem Nikon Cool
Scan 4000,“ popisuje brněnský matematik celý postup. „Byla odečtena barevná
maska negativního filmu a obraz byl převeden na pozitiv. Pak byla
matematicky vytvořena maska odstraňující částečně rozptýlené světlo. Dále
byl použit adaptivní filtr pro snížení velkého globálního kontrastu a
nakonec byl odfiltrován aditivní šum. Každý proces vyžadoval i přes využití
výkonného počítače notnou dávku trpělivosti. Nakonec mě výsledky tak
zaujaly, že jsem je prolnul s družicovými obrazy Slunce, pořízenými z
vesmíru v čase blízkému času zatmění v Argentině. Na kompozitních obrazech
lze tak vidět ze Země zachycenou chromosféru Slunce, jak navazuje na další
vrstvy sluneční atmosféry v oblastech okolo slunečního rovníku. Sluneční
póly jsou bez informace o chromosféře, neboť tuto část Slunce při
pozorování z Facunda Měsíc nezakryl až k okraji.“
Petr Horálek i Jan Sládeček pozorovali zatmění z různých míst prakticky
identickou technikou. Počasí měli takřka ideální: bezvětří a úplně jasno.
Snímky Jana Sládečka, který byl přímo ve městě Facundo, ovšem při následném
zpracování vykázaly několik neduhů - zejména výrazné optické odlesky a
bohužel i náznak velmi slabé jemné oblačnosti či spíše kouře ve vzduchu
někde mezi objektivem a úkazem. Petr Horálek úkaz zachytil v otevřené
přírodě asi 4 km jižně od Facunda za zcela dokonalých podmínek a prakticky
bezchybně. Ale ani jeho záznam se neobešel bez trablí. Jen díky velkému
štěstí totiž nebyl film se snímky zatmění součástí nenávratně odcizeného
materiálu a techniky při následné loupeži ve městě Bariloche.
„Pět dní po zatmění jsme projížděli městem Bariloche a zastavili poblíž
centra, abychom si vybrali z bankomatu nějakou hotovost na další cestu,“
popisuje incident Horálek. „Bylo to za bílého dne a ještě v místě četných
policejních hlídek. I přesto jsme ale po návratu k zamknutému autu prožili
příšerný šok. Sklo zadních pravých dveří bylo rozbité a velká část techniky
byla fuč. Všude roztříštěné sklo a bohužel policie nám nijak nepomohla.
Zloději nám ukradli téměř všechny foťáky, karty, zálohované snímky i
počítač. Ztráty byly nevyčíslitelné. Jako zázrakem však film samotný v autě
zůstal. V ten moment se stal tím nejvzácnějším, co z celé expedice zbylo. V
Česku jsem pak s velkou paranoiou vložil důvěru Janu Sládečkovi, který s
obří úctou a pod maximálním dohledem nechal vyvolat film u jedné pražské
firmy a následně dodal prof. Druckmüllerovi. Když mně o týden později pan
profesor telefonicky informoval, že ty výsledky jsou v pořádku a vypadají
fantasticky, ohromně mi to zlepšilo náladu. Přeci jen jsem jinak přišel o
spoustu dalších jedinečných astronomických snímků, které jsem během celé
cesty pořídil.“
Prstencové zatmění Slunce, i když velmi tenké a krátké (v případě tohoto
úkazu trvající jen 53 sekund), má z hlediska vědecké fotografie ještě hodně
daleko do zatmění úplného. Obloha při něm není dostatečně tmavá na to, aby
bylo možné pozorovat sluneční korónu. Proto od začátku bylo jasné, že cíle
expedice nebudou vědecky hodnotné, ale jejich experimentální přínos bude
opravdu velký. Šlo o pokus pořídit obrazy fascinujícího úkazu, který téměř
nejde smysluplně vyfotografovat. Pokud je použit filtr ke ztlumení světla
fotosféry, dostaneme na snímku prstencového zatmění bílý kroužek, který si
můžeme snadno nasimulovat na počítači a samotný záběr tedy nemá hlubší než
estetickou hodnotu. Navíc lze počítačem vytvořit obraz v dokonalosti, které
je v realitě jen velmi obtížné se přiblížit. Slunce je totiž téměř dokonalá
koule a profil okraje Měsíce je díky kosmickým sondám perfektně znám. Pokud
budeme naopak snímat úkaz bez filtru, dostaneme často jen změť reflexů
způsobených extrémním jasem nezakryté části fotosféry. Pořídit kvalitní
obrazy prstencového zatmění je tedy mimořádně obtížný úkol. Tento úkol se
nakonec podařilo splnit a výsledné obrazy výrazně překonávají to, v co
všichni zúčastnění doufali. Jsou to podle všech doposud dostupných
materiálů nejlepší existující snímky prstencového zatmění Slunce. Výsledky
tak mají především velkou vzdělávací hodnotu.
***
1 : 5 000 000 Kontrast jasů přesahující tuto hodnotu je zcela mimo možnosti
digitálních fotoaparátů. Klasický barevný negativní film je však schopen
tento kontrast zvládnout.
Kateřina Růžičková, 12. 4. 2017
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile