Javelin, vůz na stlačený vzduch, zabodoval!

Haló noviny | 18.5.2017 | Rubrika: Mozaika zajímavostí | Strana: 13 |

Vůz Javelin na stlačený vzduch, který vyvíjejí studenti Vysokého učení technického (VUT) v Brně, se na studentských závodech v Maďarsku probojoval v konkurenci 38 univerzitních týmů ze šesti zemí do první desítky, uvedla marketingová manažerka projektu Radka Šťávová.

Poprvé po pětiletém vývoji takzvaného pneumobilu se tým umístil ve všech disciplínách v první desítce. Nejlepší hodnocení získal v kategorii maximální rychlost, kdy 42,4 km/hod týmu vyneslo celkové 4. místo. V disciplíně akcelerace a v časovém závodě to pak bylo shodně 7. místo, v disciplíně zaměřené na maximální dojezd 9. místo.

Lehké jednomístné vozítko poháněné pouze vzduchem z tlakových lahví tým z Fakulty strojního inženýrství VUT poprvé představil v roce 2011. »Na základě zkušeností s předchozími modely se nám letos podařilo vyvinout vůz, který je poháněný pneumatickým pístem s průměrem 100 milimetrů a zdvihem 500 milimetrů. Díky systému Arduin uvnitř vozu máme možnost sbírat data v průběhu jízdy a pak je vyhodnocovat a případně přistoupit k dalším optimalizacím,« uvedl vedoucí týmu Matúš Ranuša.

Letošní model dokáže urazit na jednu tlakovou láhev vzdálenost až čtyř kilometrů. Výrazného zrychlení dosáhli studenti díky tomu, že vůz při využití pokročilých materiálů odlehčili. Třeba karbonová kapota váží přibližně jeden kilogram, je tak třikrát lehčí než u předchozího modelu.

Tým pneumobilu tvoří 15 studentů magisterského studia z Ústavu konstruování FSI VUT v Brně. Na stavbě vozítka začíná tým pracovat už na podzim. »Pracujeme na projektu s reálným výstupem, ke kterému máme vztah, není to projekt do šuplíku. Tento typ projektů nás v našem studiu nejvíce posouvá. Důležité je také to, že pneumobil pouze nenavrhujeme, ale po dokončení modelů, výpočtů a analýz se oblékneme do montérek a vůz sami postavíme,« řekl člen týmu pneumobilu Jan Stifter.

Projekt má především výukový a výzkumný rozměr. Podle studentů se pneumatická vozidla zřejmě nestanou plnohodnotnou alternativou k vozům benzinovým, dieselovým nebo k elektrovozům, ale stlačený vzduch může být doplňkovým pohonem. To by mohlo vést ke snížení spotřeby i emisí. Pohon nabízí využití také v oblasti rekuperace energie.

Kateřina Růžičková, 19. 5. 2017