Haló noviny | 18.5.2017 | Rubrika: Mozaika zajímavostí | Strana: 13 |
Vůz Javelin na stlačený vzduch, který vyvíjejí studenti Vysokého učení
technického (VUT) v Brně, se na studentských závodech v Maďarsku probojoval
v konkurenci 38 univerzitních týmů ze šesti zemí do první desítky, uvedla
marketingová manažerka projektu Radka Šťávová.
Poprvé po pětiletém vývoji takzvaného pneumobilu se tým umístil ve všech
disciplínách v první desítce. Nejlepší hodnocení získal v kategorii
maximální rychlost, kdy 42,4 km/hod týmu vyneslo celkové 4. místo. V
disciplíně akcelerace a v časovém závodě to pak bylo shodně 7. místo, v
disciplíně zaměřené na maximální dojezd 9. místo.
Lehké jednomístné vozítko poháněné pouze vzduchem z tlakových lahví tým z
Fakulty strojního inženýrství VUT poprvé představil v roce 2011. »Na
základě zkušeností s předchozími modely se nám letos podařilo vyvinout vůz,
který je poháněný pneumatickým pístem s průměrem 100 milimetrů a zdvihem
500 milimetrů.
Díky systému Arduin uvnitř vozu máme možnost sbírat data v průběhu jízdy a
pak je vyhodnocovat a případně přistoupit k dalším optimalizacím,« uvedl
vedoucí týmu Matúš Ranuša.
Letošní model dokáže urazit na jednu tlakovou láhev vzdálenost až čtyř
kilometrů. Výrazného zrychlení dosáhli studenti díky tomu, že vůz při
využití pokročilých materiálů odlehčili. Třeba karbonová kapota váží
přibližně jeden kilogram, je tak třikrát lehčí než u předchozího modelu.
Tým pneumobilu tvoří 15 studentů magisterského studia z Ústavu konstruování
FSI VUT v Brně. Na stavbě vozítka začíná tým pracovat už na podzim.
»Pracujeme na projektu s reálným výstupem, ke kterému máme vztah, není to
projekt do šuplíku.
Tento typ projektů nás v našem studiu nejvíce posouvá. Důležité je také to,
že pneumobil pouze nenavrhujeme, ale po dokončení modelů, výpočtů a analýz
se oblékneme do montérek a vůz sami postavíme,« řekl člen týmu pneumobilu
Jan Stifter.
Projekt má především výukový a výzkumný rozměr. Podle studentů se
pneumatická vozidla zřejmě nestanou plnohodnotnou alternativou k vozům
benzinovým, dieselovým nebo k elektrovozům, ale stlačený vzduch může být
doplňkovým pohonem. To by mohlo vést ke snížení spotřeby i emisí. Pohon
nabízí využití také v oblasti rekuperace energie.
Kateřina Růžičková, 19. 5. 2017
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile