novinky.cz | 13.5.2017 | Rubrika: AutoMoto | Autor: LL |
Může auto jezdit na vzduch? Samozřejmě že může, ale účinnost je minimální.
Přesto ve dvou vozech dokonce závodí studenti z brněnské VUT. Sami je
navrhli, vyrobili a sami je řídí.
První velký mezinárodní úspěch zaznamenal tým Pneumobil Racing Team Brno z
Vysokého učení technického na studentských závodech v Maďarsku. Se svým
vozítkem Javelin, které jezdí na stlačený vzduch, se probojoval do první
desítky v ostré konkurenci 38 univerzitních týmů ze šesti zemí.
Závod v maďarském Egeru znamenal pro brněnský univerzitní tým historický
úspěch. Poprvé po pětiletém vývoji pneumobilu se tým umístil ve všech
disciplínách mezi desítkou nejlepších týmů. Nejlepší hodnocení tým získal v
kategorii maximální rychlost. Vozítko Javelin vyvinulo rychlost 42,4 km/hod
a to týmu vyneslo celkové 4. místo. V disciplíně akcelerace a v časovém
závodě to pak bylo shodně 7. místo, v disciplíně zaměřené na maximální
dojezd pak 9. příčka.
Lehké jednomístné vozítko, které je poháněné pouze vzduchem z tlakových
lahví, tým z FSI VUT poprvé představil v roce 2011. „Na základě zkušeností
s předchozími modely se nám letos podařilo vyvinout vůz, který je poháněný
pneumatickým pístem s průměrem 100 mm a zdvihem 500 mm. Díky systému Arduin
uvnitř vozu máme možnost sbírat data v průběhu jízdy a pak je vyhodnocovat
a případně přistoupit k dalším optimalizacím,” řekl vedoucí týmu Pneumobil
Racing Team Brno Matúš Ranuša.
Pneumobil Javelin v Maďarsku
Letošní model vozítka Javelin dokáže urazit na jednu tlakovou láhev
vzdálenost až čtyř kilometrů a dosáhne maximální rychlosti 42 km/hod.
Výrazného zrychlení dosáhli studenti díky tomu, že pro letošní sezónu vůz
díky využití pokročilých materiálů a optimalizačních metod odlehčili. Třeba
karbonová kapota váží přibližně jeden kilogram a je tak třikrát lehčí než u
předchozího modelu.
„Zásadní posun nám letos přinesl i nový koncept pohonu. Základní informace
jsme získali měřením na předchozím modelu a díky tomu jsme mohli
optimalizovat převody. Pohon tvoří monoblok vytvořený z cykloidního
ozubení, čtyřstupňové převodovky a na míru vyrobené spojky. Celý systém je
ovládaný automaticky za pomoci dotykového displeje na volantu pilota,“
popsal Matúš Ranuša.
Tým pneumobilu tvoří 15 studentů magisterského studia z Ústavu konstruování
FSI VUT v Brně. Na stavbě vozítka začíná tým, ve kterém jsou i dvě ženy,
pracovat už na podzim. „Pracujeme na projektu s reálným výstupem, ke
kterému máme vztah, není to projekt do šuplíku. Tento typ projektů nás v
našem studiu nejvíce posouvá. Důležité je také to, že pneumobil pouze
nenavrhujeme, ale po dokončení modelů, výpočtů a analýz se oblékneme do
montérek a vůz sami postavíme. Pokud jsme něco navrhli špatně, museli jsme
sami přijít s alternativou. Učit se z vlastních chyb je nejlepší školou,“
uvedl člen týmu pneumobilu Jan Stifter.
Jednou nohou ve škole, druhou v praxi
Projekt má především výukový a výzkumný rozměr. Pneumatická vozidla se sice
zřejmě nestanou plnohodnotnou alternativou k vozům benzínovým, dieselovým
nebo k elektrovozům, ale stlačený vzduch může být doplňkovým pohonem. To by
mohlo vést ke snížení spotřeby i emisí. Pohon nabízí využití také v oblasti
rekuperace energie.
Do projektu je možné se zapojit v kterémkoliv ročníku a vítáni jsou i
studenti jiných fakult VUT. V letošním roce se do týmu zapojil například
student Fakulty informačních technologií, který navrhl a vytvořil řídicí
jednotku. Zázemí pro vývoj nových pneumobilů týmu poskytuje Ústav
konstruování Fakulty strojního inženýrství a výzkumné centrum NETME.
Studenti mají k dispozici vlastní dílnu a mohou pracovat na nejmodernějších
zařízeních ve fakultních laboratořích. K dispozici jsou jim také vyučující
a jejich odborné znalosti.
Pneumobil Javelin v Maďarsku
Pro fakultu představují studentské projekty důležitý most mezi teorií a
praxí. „Kromě týmu pneumobilu působí na fakultě ještě dva další velké
studentské projekty. Jeden konstruuje studentskou formuli a druhý staví
malé dálkově řízené letouny. Všechny naše týmy dosahují úspěchů na
mezinárodních závodech. Hlavním přínosem těchto projektů je to, že studenti
mají příležitost uplatit teoretické znalosti v praxi,” poznamenal proděkan
FSI pro vnější vztahy a spolupráci s průmyslem Jiří Hlinka.
Nově FSI otevřela pod názvem strojLab také vlastní dílnu zaměřenou na 3D
tisk a doufá, že i tento projekt studenty osloví.
Kateřina Růžičková, 17. 5. 2017
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile