ibrno.cz | 11.5.2017 | Rubrika: Zajímavosti |
Brno, 11. května 2017 - První velký mezinárodní úspěch zaznamenal tým
Pneumobil Racing Team Brno z Vysokého učenítechnického na studentských
závodech v Maďarsku. Se svým vozítkem Javelin, které jezdí na stlačený
vzduch, se poprvé probojoval do první desítky v ostré konkurenci 38
univerzitních týmů ze šesti zemí. Brněnský tým je na této evropské soutěži
jako jediný zástupce České republiky. Za úspěchem týmu, který tvoří
studenti Fakulty strojního inženýrství (FSI), stojí nová koncepce vozu.
Závod v maďarském Egeru znamenal pro brněnský univerzitní tým historický
úspěch. Poprvé po pětiletém vývoji pneumobilu se tým umístil ve všech
disciplínách v první desítce nejlepších týmů. Nejlepší hodnocení tým získal
v kategorii maximální rychlost. Vozítko Javelin vyvinulo rychlost 42,4
km/hod a to týmu vyneslo celkové 4. místo. V disciplíně akcelerace a v
časovém závodě to pak bylo shodně 7. místo, v disciplíně zaměřené na
maximální dojezd pak 9. příčku.
Lehké jednomístné vozítko, které je poháněné pouze vzduchem z tlakových
lahví, tým z FSI VUT poprvé představil v roce 2011. “Na základě zkušeností
s předchozími modely se nám letos podařilo vyvinout vůz, který je poháněný
pneumatickým pístem s průměrem 100mm a zdvihem 500mm. Díky systému Arduin
uvnitř vozu máme možnost sbírat data v průběhu jízdy a pak je vyhodnocovat
a případně přistoupit k dalším optimalizacím,” řekl vedoucí týmu Pneumobil
Racing Team Brno Matúš Ranuša.
Letošní model vozítka Javelin dokáže urazit na jednu tlakovou láhev
vzdálenost až čtyř kilometrů a dosáhne maximální rychlosti 42 km/hod.
Výrazného zrychlení dosáhli studenti díky tomu, že pro letošní sezónu vůz
díky využití pokročilých materiálů a optimalizačních metod odlehčili. Třeba
karbonová kapota váží přibližně jeden kilogram a je tak třikrát lehčí než u
předchozího modelu. „Zásadní posun nám letos přinesl i nový koncept pohonu.
Základní informace jsme získali měřením na předchozím modelu a díky tomu
jsme mohli optimalizovat převody. Pohon tvoří monoblok vytvořený z
cykloidního ozubení, čtyřstupňové převodovky a na míru vyrobené spojky.
Celý systém je ovládaný automaticky za pomoci dotykového displeje na
volantu pilota,“ popsal Matúš Ranuša.
Tým pneumobilu tvoří 15 studentů magisterského studia z Ústavu konstruování
FSI VUT v Brně. Na stavbě vozítka začíná tým, ve kterém jsou i dvě ženy,
pracovat už na podzim. „Pracujeme na projektu s reálným výstupem, ke
kterému máme vztah, není to projekt do šuplíku. Tento typ projektů nás v
našem studiu nejvíce posouvá. Důležité je také to, že pneumobil pouze
nenavrhujeme, ale po dokončení modelů, výpočtů a analýz se oblékneme do
montérek a vůz sami postavíme. Pokud jsme něco navrhli špatně, museli jsme
sami přijít s alternativou. Učit se z vlastních chyb je nejlepší školou,“
uvedl člen týmu pneumobilu Jan Stifter.
Jednou nohou ve škole, druhou v praxi
Projekt má především výukový a výzkumný rozměr. Pneumatická vozidla se sice
zřejmě nestanou plnohodnotnou alternativou k vozům benzinovým, dieselovým
nebo k elektrovozům, ale stlačený vzduch může být doplňkovým pohonem. To by
mohlo vést ke snížení spotřeby i emisí. Pohon nabízí využití také v oblasti
rekuperace energie.
Do projektu je možné se zapojit v kterémkoliv ročníku a vítáni jsou i
studenti jiných fakult VUT. V letošním roce se do týmu zapojil například
student Fakulty informačních technologií, který navrhl a vytvořil řídící
jednotku. Zázemí pro vývoj nových pneumobilů týmu poskytuje Ústav
konstruování Fakulty strojního inženýrství a výzkumné centrum NETME.
Studenti mají k dispozici vlastní dílnu a mohou pracovat na nejmodernějších
zařízeních ve fakultních laboratořích. K dispozici jsou jim také vyučující
a jejich odborné znalosti.
Pro fakultu představují studentské projekty důležitý most mezi teorií a
praxí. “Kromě týmu pneumobilu působí na fakultě ještě dva další velké
studentské projekty. Jeden konstruuje studentskou formuli a druhý staví
malé dálkově řízené letouny. Všechny naše týmy dosahují úspěchů na
mezinárodních závodech. Hlavním přínosem těchto projektů je to, že studenti
mají příležitost uplatit teoretické znalosti v praxi,” poznamenal proděkan
FSI pro vnější vztahy a spolupráci s průmyslem Jiří Hlinka. Nově FSI
otevřela pod názvem strojLab také vlastní dílnu zaměřenou na 3D tisk a
doufá, že i tento projekt studenty osloví.
Kateřina Růžičková, 16. 5. 2017
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile