ibrno.cz | 8.8.2017 | Rubrika: Zajímavosti |
Brno, 8. srpna 2017 - Letošní model Dragon 7 zvítězil jako první česká
formule v mezinárodní soutěži Formula Student na evropském kontinentu. Tým
studentů brněnského VUT se totiž o víkendu stal absolutním vítězem závodu
Formula Student Czech Republic na Automotodromu Most, kde poměřil své síly
s dalšími 45 závodními vozy. Jde o historický rekord týmu, který se stal
nejen vítězem v kategorii spalovacích vozů, ale s celkovým počtem 938 bodů
byl úspěšnější než všechny elektrické vozy, takže se stal absolutním
vítězem celé soutěže.
"Podařilo se nám získat první místo v dílčím závodě na kruhovém Skid-padu,
kde jsme dosáhli na čas lehce pod pět vteřin, přesně 4,91 sekundy. Na
akceleraci, kde se testuje zrychlení, jsme pak měli čas 4,05 sekundy, což
přineslo krásné druhé místo. Klíčová disciplína byla ovšem Endurance, což
je vytrvalostní závod na 22 kilometrů, kde se měří i spotřeba paliva vozu.
V něm jsme skončili druzí. Po celkovém součtu bodů z jednotlivých kategorií
jsme se pak stali absolutními vítězi,“ vysvětlil Roman Baxant, vedoucí týmu
TU Brno Racing, pro který je toto vítězství historickým rekordem.
Kromě výše zmíněných dynamických disciplín, musí studenti obstát i při
prezentaci business plánu, posuzování finančních nákladů na výrobu vozu
nebo samotného inženýrského návrhu. V design prezentaci se TU Brno Racing
probojoval do finále, kde nakonec obsadil třetí místo. „Celkové vítězství
bylo ale zcela jednoznačné. Druhé místo na nás ztrácelo víc jak sto bodů. Z
výsledků je tedy patrné, že nám velmi prospěla radikální změna, ke které
jsme se odhodlali. Základ letošního modelu Dragon 7 totiž tvoří karbonový
monokok, zatímco dříve bylo tělo vozu ohraničené trubkovým ocelovým rámem.
Jednolitý karbonový monokok se užívá ve vozech Formule 1 nebo v závodech Le
Mans,“ popsal Baxant.
Druhé místo za VUT obsadili závodníci UH Racing z britské University
Hertfordshire, bronzovou medaili si pak z Mostu odvezl polský tým PWR
Racing z Vratislavi. V kategorii spalovacích motorů dorazilo do severních
Čech celkem 37 evropských týmů, další se pak registrovaly v kategorii vozů
na elektrický pohon.
Studenti strávili prací na letošním modelu Dragon 7 dohromady 53 920 hodin,
které zahrnovaly nejen montování v dílnách, ale i testování, přípravu
dokumentů nebo servis vozu. Prvním letošním závodem, kde Dragon 7 roztáhl
křídla, byla červencová Formula Student East, která se koná v Maďarsku. Zde
členové TU Brno Racing dosáhli v konkurenci nejlepších světových týmů,
včetně elektrických vozů, na celkové osmé místo. Monopost Dragon 7 ovšem
stíhal týmy ze špičky světového žebříčku v kategorii spalovacích motorů.
Bezprostředně po návratu z maďarského Euro Ringu se pak studenti vypravili
do Fakultní nemocnice Brno, aby zde společně darovali krev a zapsali se do
registru pravidelných dárců.
Tým TU Brno Racing, který má zázemí na Fakultě strojního inženýrství
brněnského VUT, rozhodně nezahálí, z Mostu vyrazil rovnou na slavný německý
okruh Hockenheim Ring, kde se tento týden koná Formula Student Germany, což
je největší závod v této soutěži. TU Brno Racing se zde chystá znovu
poměřit své síly se světovou elitou soutěže Formula Student.
*****
Kateřina Růžičková, 9. 8. 2017
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile