Odhalení Dragonu 9: Studenti naposledy navrhují jen jednu formuli, v příští sezóně se zaměří také na elektrický pohon

Více než 32 tisíc hodin strávili studenti VUT vývojem a konstrukcí nového modelu formule Dragon 9. Karbonový monopost se oproti svým předchůdcům pyšní novým podvozkem a vylepšenou aerodynamikou. Letos naposledy budou brněnští konstruktéři z týmu TU Brno Racing zápolit o vítězství v soutěži Formula Student pouze v kategorii spalovacích motorů. Od příští sezóny chtějí vstoupit také do kategorie elektrických formulí. Stavět tak budou nově hned dva vozy s odlišnými typy pohonu.

Z přednášek do dílny a pak zpátky k učení. Maraton dřiny na návrhu a konstrukci nového modelu formule Dragon 9, s níž vstoupí do závodů celosvětové soutěže Formula Student, mají členové týmu TU Brno Racing z větší části za sebou. V pátek 26. dubna svůj nový monopost na slavnostním odhalení poprvé představili veřejnosti. Základ Dragonu 9 opět tvoří karbonový monokok s trubkovým rámem, který se používá i v soutěžích Formule 1. V letošní sezóně se mladí konstruktéři soustředili na vylepšení podvozku a aerodynamiky.

„Design monopostu jsme navrhli s ohledem na dosažení dravého vzhledu, který je pro náš tým typický, ale především s ohledem na aerodynamiku. Oproti předchozím sezónám jsme věnovali více pozornosti simulacím aerodynamiky. Vůbec poprvé jsme využívali virtuální větrný tunel s velkou výpočetní kapacitou od našeho sponzora Škoda Auto. Díky simulacím ve větrném tunelu jsme si mohli ověřit výpočty a předpoklady o proudění vzduchu při různém nastavení křídel ještě dřív, než Dragon poprvé vyjede na závodní trať,“ popsal vedoucí sekce aerodynamiky týmu TU Brno Racing a student FSI Juraj Čechovič.

Největší změna se dotkla podvozku. „V letošní sezóně přicházíme s novým systémem zavěšení. Jsem velmi rád za to, že se nám podařilo jednotlivé sekce v týmu více propojit tak, aby spolupracovaly a navrhovaly svoji část formule i s ohledem na potřeby ostatních sekcí. Na Dragonu 9 jsou velice dobře provázané návrhy aerodynamiky a chlazení tak, aby nešly proti sobě, ale v souladu podpořily fungování vozu. Věříme, že se to na závodech zúročí a navážeme na úspěchy z předchozích let,“ řekl vedoucí týmu TU Brno Racing a student FSI František Hlaváč.

Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. Brněnský tým je nejlepší z České republiky a v loňské sezóně skončil na 20. místě z 556 týmů z celého světa. V letošní sezóně studenti plánují dva přípravné závodní kempy a tři oficiální závody v Nizozemí, Maďarsku a v České republice.

Kalendář závodů

  • Přípravný kemp ZF Race Camp, Německo (5. – 6. června)
  • Přípravný kemp Škoda Auto, ČR (22. – 23. června)
  • Formula Student Netherlands – TT Circuit Assen, Nizozemí (7. – 11. července)
  • Formula Student East – Euro-Ring, Maďarsko (17. – 21. července)
  • Formula Student Czech Republic – Autodrom Most (13. – 17. srpna)

Dragon 9

Nový vůz váží necelých 180 kilogramů a pohání ho přeplňovaný jednoválcový motor o objemu 501 kubických centimetrů. Výkon motoru činí 61 kw a krouticí moment 72 Nm. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině vůz zvládne za 3,2 sekundy.

Součástí slavnostního večera, kdy došlo k odhalení formule, byla také dražba pěti předmětů spojených s týmem TU Brno Racing. Dražitelé si mohli zakoupit například kávový servis s logem týmu, plakát se skicou Dragonu 9 a s podpisy všech členů týmů nebo kardanový kloub řízení předchozího úspěšného modelu Dragon 8. Aukce vynesla rekordních 48 000 Kč. Celou částku se tým rozhodl věnovat Dětskému domovu Dagmar v Brně.

O krok blíž k e-formuli: Jeden tým, dva monoposty

Studentský tým pod vedením Františka Hlaváče se rozhodl pro příští sezónu 2019/2020, která bude pro tým jubilejní desátou, vstoupit do závodní kategorie formulí s elektrickým pohonem. „Soutěž Formula Student je podporována světovými lídry v automobilovém průmyslu, kteří v rostoucí míře kladou důraz právě na elektrický pohon a související technologie. Od roku 2021 se navíc připravuje změna pravidel a zavedení nové disciplíny akcelerace bez řidiče. To všechno společně s naší snahou posouvat se jako tým stále kupředu nás motivovalo v tom, abychom přijali novou výzvu a pustili se do stavby formule s elektrickým pohonem,“ vysvětlil Hlaváč.

Studenty, kteří se vývoji vozu věnují ve svém volném čase nad rámec studia, čeká především mnohem rozsáhlejší práce s elektronikou a také komplikovanější software pro ovládání vozu. Proto se tým, který nyní tvoří převážně studenti Fakulty strojního inženýrství, rozhodl oslovit s nabídkou spolupráce také studenty z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) VUT. „Začneme zase od píky, ale těšíme se na to,“ uzavřel vedoucí týmu Hlaváč.

Tým už má za sebou první nábor nováčků do sekce elektrické formule, ale i nadále je otevřený pro nové zájemce z řad studentů, ale také sponzorů, kteří by chtěli vývoj formule podpořit. S návrhy obou vozů pro další sezónu chtějí studenti začít hned po ukončení té letošní.

MEDIA KIT: TU Brno Racing

Studentský tým vznikl na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně v roce 2010. Úkolem studentů je za jeden akademický rok navrhnout a zkonstruovat závodní vůz, s nímž potom soupeří s více než 500 univerzitními týmy z celého světa v rámci soutěže Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design vozu. V loňské sezóně 2017/2018 vybojovali mladí konstruktéři z Brna s modelem Dragon 8 výborné 20. místo ve světovém žebříčku 556 týmů.

TU Brno Racing je největším studentským týmem VUT. Na vývoji a výrobě se podílí každoročně zhruba 40 studentů bakalářského a magisterského studia převážně z Fakulty strojního inženýrství VUT.

www.tubrnoracing.cz , https://www.facebook.com/tubrnoracing

Radka Šťávová, 27. 4. 2019