| Akademický rok 2022/2023 | 
| Garant: | doc. akad. soch. Ladislav Křenek, ArtD. | |||
| Garantující pracoviště: | ÚK | |||
| Jazyk výuky: | čeština | |||
| Cíle předmětu: | ||||
| Studenti se zaměří na počáteční etapu designérského procesu na designérské metody, vedoucí k tvorbě promyšlených konceptů designu. Studenti budou následně schopni z vytvořených konceptů objektivně vybrat nejvhodnější řešení, které se stane hlavní myšlenkou výsledného návrhu. Kladení důrazu na tuto etapu designérského procesu povede k vytvoření pevného základu samotného návrhu. | ||||
| Výstupy studia a kompetence: | ||||
| Schopnost aplikace moderních designérských metod při návrhu výsledného řešení. Schopnost identifikace podstatných problémů a návrhu jejich řešení. Schopnost kritického zhodnocení koncepčního řešení. Schopnost samostatné, nebo kolektivní designérské práce. Schopnost prezentování dosažených výsledků formou jejich prezentace. | ||||
| Prerekvizity: | ||||
| Schopnost řešit design jednodušších průmyslových výrobků a znalost techniky skicování.Znalost a pochopení základů prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace trojrozměrných modelů. Znalost modelářských (např.: Rhinoceros, 3ds Max) a grafických programů (např.: balíček Adobe). | ||||
| Obsah předmětu (anotace): | ||||
| Předmět slouží pro nalezení nových netradičních řešení produktu směřujících k výslednému originálnímu a dobře promyšlenému návrhu. Předmět se zaměřuje na analytickou a koncepční část designérského procesu a klade důraz na tvorbu hlavních idejí. Tematickou náplní předmětu je koncepční řešení designérského aspektu produktu s vizí do budoucnosti, které bude realizováno za využití designérských metod. Výsledný návrh bude respektovat současné standardně využívané, ale i v současnosti méně obvyklé technologie s potenciálem do budoucna. Výstupem zadání je výkresová dokumentace, prezentace a koncepční model navrženého řešení ve vhodném měřítku. | ||||
| Metody vyučování: | ||||
| Ateliér, periodicky konzultovaná návrhářská práce formou individuálního, nebo kolektivního (2 až 3 osoby) řešení úloh, samostudium. | ||||
| Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
| Podmínky získání zápočtu: Aktivní účast na cvičeních. Odevzdání kompletně vypracovaného projektu v digitální (plakát, prezentace, vizualizace) a fyzické formě (plakát, koncepční model) ve stanovených termínech. Podmínky získání zkoušky: Úspěšná obhajoba řešení projektu, u kterého se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace dosažených výsledků. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Celkem je možno získat až 100 bodů. | ||||
| Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
| Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě omluvené absence za semestr. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu. | ||||
| Typ (způsob) výuky: | ||||
| Ateliér | 11 × 15 hod. | povinná | ||
| Osnova: | ||||
| Ateliér | - Zadání úkolu. Seznámení s designérskými metodami a způsoby jejich aplikace. - Rešerše. Výzkum samotného produktu a uživatele, designérská analýza stávajících produktů, analýza problémů a požadavků. - Produkování zajímavých nápadů, netradičních řešení za využití designérských metod (např. Brainstorming, synektika, mood board). - Hledání potenciálního směru produktů. Návrhové skici a jejich korekce. - Konzultace nápadů a korekce návrhových skic. - Rozpracování návrhových skic. Konzultace. - Tvorba primárních modelových skic za pomocí 3D modelovacího softwaru. - Praktická ukázka výrobních technologií, sloužících k výrobě koncepčních modelů. - Výroba koncepčního modelu. - Tvorba výkresové dokumentace a prezentace. - Obhajoba zadaného úkolu. | |||
| Literatura - základní: | ||||
| 1. HALLGRIMSSON, Bjarki. Prototyping and modelmaking for product design. London: Laurence King, 2012, 192 s. : il. (barev.). ISBN 978-1-85669-876-4. | ||||
| 2. SCHMITTEL, Wolfgang. Design concept realisation. Zurich: Edition ABC, 1975, 227 s. ISBN 3-85504-038-9. | ||||
| 3. AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Design thinking. Lausanne: La Vergne: AVA ; Distributed in the USA & Canada by Ingram Publisher Services, 2010, 199 s. : barev. il. ISBN 978-2-940411-17-7. | ||||
| 4. BOEIJEN, Annemiek van. Delft design guide: design methods. Amsterdam: BIS Publishers, 2013, 165 s. : barev. obr. ISBN 978-90-6369-327-5. | ||||
| 5. NORMAN, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-80-7363-314-1. | ||||
| Literatura - doporučená: | ||||
| 1. Odborná periodika: Form | ||||
| 2. Odborná periodika: Design trend | ||||
| 3. Odborná periodika: DESIGN IN, Designum Slovakia | ||||
| Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
| Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr | 
| CŽV | prezenční studium | CZV Základy strojního inženýrství | -- | zá,zk | 10 | Povinný | 1 | 1 | Z | 
| N-PDS-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 10 | Povinný | 2 | 1 | Z | 
Vysoké učení technické v Brně
   Fakulta strojního inženýrství
   Technická 2896/2,
   616 69 Brno
   IČ  00216305
   DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
   +420 726 811 111 – GSM O2
   +420 604 071 111 – GSM T-mobile