Simulace v automobilovém průmyslu (FSI-QPA)

Akademický rok 2022/2023
Garant: prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.  
Garantující pracoviště: ÚADI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Cílem předmětu Simulace v automobilovém průmyslu je seznámit studenty se soudobými výpočtovými modely, které jsou pro řešení různých typů úloh aplikovány při vývoji pohonných ústrojí a motorových vozidel. Úkolem předmětu je vyložit matematickou a fyzikální podstatu výpočtových modelů, které jsou pro jednotlivé problémy v současnosti zpracovány až do úrovně programových prostředků.
Výstupy studia a kompetence:
Předmět Simulace v automobilovém průmyslu umožňuje studentům získat znalosti o soudobých výpočtových modelech, aplikovaných v konstrukci pohonných jednotek a vozidel, dynamické a pevnostní analýze mechanických struktur a při řešení úloh z oblasti vedení tepla a akustiky.
Prerekvizity:

Znalosti matematiky vyučované na bakalářském studiu a nezbytně zahrnující lineární algebru (matice, determinanty, soustavy lineárních rovnic apod.), diferenciální a integrální počet a obyčejné diferenciální rovnice.
Znalosti základů kinematiky, dynamiky, pružnosti a pevnosti.

Vazby k jiným předmětům:
povinná korekvizita: Motorová vozidla [QMV]
doporučená korekvizita: Traktory [QT]
povinná korekvizita: Dynamika vozidel [QDY]
povinná korekvizita: Dynamika vozidel [QDY-A]

Obsah předmětu (anotace):

Předmět má seznámit studenty s nejdůležitějšími soudobými výpočtovými modely aplikovanými při vývoji moderních pohonných jednotek a motorových vozidel. Důraz je kladen na matematické a fyzikální základy výpočtových modelů a programových prostředků, jakož i verifikaci výsledků výpočtového modelování adekvátními experimentálními metodami. Prezentovaná problematika zahrnuje aplikaci metody konečných prvků při analýzách deformace, napjatosti, únavové bezpečnosti, teplot nebo kontaktů komponent motorových vozidel.

Metody vyučování:

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny.
Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky předem probrané na přednáškách..

Způsob a kritéria hodnocení:

Zápočet je podmíněn aktivní účastí ve cvičeních, řádným vypracováním semestrální práce a splněním podmínek kontrolních testů.
Zkouška ověřuje znalosti získané na přednáškách i ve cvičeních a je rozdělena do písemné teoretické části, písemné části zahrnující výpočtové řešení a do části ústní. Zkouška zohledňuje práci studenta ve cvičení. Student musí pro úspěšné splnění zkoušky dosáhnout nadpoloviční počet bodů z celkového počtu bodů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:

Cvičení jsou povinné, forma nahrazení zameškané výuky je řešena individuálně s cvičícím nebo s garantem předmětu.
Přednášky jsou nepovinné.

Forma nahrazení zameškané výuky je řešena individuálně s garantem předmětu.

Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 3 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška

  1. Výpočtové simulace v automobilovém průmyslu.

  2. Hodnocení pevnosti komponent motorových vozidel.

  3. MKP v lineární strukturální mechanice.

  4. Metody diskretizace pro MKP.

  5. MKP v teplotních úlohách a nelinearity.

  6. Aplikace MKP při řešení vybraných úloh strukturální mechaniky.

  7. Hodnocení únavového poškozování komponent s aplikací MKP.

  8. Modelování kontaktů těles s aplikací MKP.

  9. Diskrétní dynamické systémy s více stupni volnosti, modální analýza.

  10. Modální transformace, hlavní souřadnice. Základy experimentální modální analýzy.

  11. Vynucené kmitání systémů s více stupni volnosti. Řešení v časové a frekvenční doméně, výpočet v reálné a komplexní proměnné.

  12. Základy dynamiky kontinua, podélné kmitání tyčí, vlnová rovnice.

  13. Ohybové kmitání nosníků, krouživé kmity hřídelů, kmitání membrán a desek. Akustické úlohy.

    Cvičení s počítačovou podporou

  1. Představení nástrojů využívajících MKP.

  2. 2D úlohy, příprava modelu, řešení a vyhodnocení výsledků.

  3. Vytváření, importování a úprava geometrického modelu.

  4. Diskretizace geometrických modelů.

  5. Diskretizace objemových geometrických modelů.

  6. Vytvoření MKP modelu klikové hřídele.

  7. Výpočet napjatosti oběžného kola turbodmychadla v důsledku rotace.

  8. Kontaktní analýza šroubového spoje.

  9. Výpočet napjatosti a deformací brzdového kotouče v důsledku tepelně-mechanického zatížení.

  10. Výpočet torzní tuhosti klikové hřídele.

  11. Vytvoření výpočtového modelu pístu a výpočet rozložení teploty v pístu.

  12. Samostatná práce na pevnostní analýze komponent vozidel.

  13. Vyhodnocení semestrální práce.

Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
CŽV prezenční studium CZV Základy strojního inženýrství -- zá,zk 6 Povinně volitelný 1 1 Z
N-ADI-P prezenční studium --- bez specializace -- zá,zk 6 Povinně volitelný 2 1 Z