Počítačová grafika (FSI-SPG)

Akademický rok 2022/2023
Garant: doc. Ing. Pavel Štarha, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚM všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Úkolem kurzu je prohloubit teoretické znalosti studentů získané v mat. anylýze, algebře, geometrii a předcházejících počítačově zaměřených kurzech. Teoretické znalosti prakticky aplikovat při vytváření geometrických modelů reálných systémů.

Výstupy studia a kompetence:

Posluchači se naučí prakticky využívat znalosti získané v teoreticky a počítačově zaměřených kursech, doplní je o znalosti technických křivek a ploch a dovednosti různým způsobem zobrazovat reálné útvary a technická data. Prohloubí schopnosti algoritmizace technických úloh.

Prerekvizity:

Deskriptivní geometrie, základní kurz algebry, základní programovací techniky

Obsah předmětu (anotace):

Předmět se vyučuje v zimním semestru 2. ročníku oboru matematické inženýrství.
Seznamuje posluchače se základy počítačové geometrie a základními algoritmy počítačové grafiky. Je zaměřen na teoretické základy počítačové grafiky - euklidovský prostor, grafická data a barevné systémy, dále projektivní prostor, geometrické transformace, základní vlastnosti a konstrukce křivek a ploch a konečně na realistické zobrazování prostorových útvarů: řešení viditelnosti, stínování a textury.

Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.
Způsob a kritéria hodnocení:

Podmínky udělení zápočtu: Zápočet je klasifikován na základě vypracované semestrální práce.

 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Chybějící účast na výuce lze nahradit písemným testem.
Typ (způsob) výuky:
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Cvičení s počítačovou podporou

1. Rastrová grafika,vektorová grafika,vnímání elektromagnetického záření, barevné prostory,
2. Vektorový prostor, afinní prostor, Euklidovský prostor, zavedení projektivního prostoru, model projektivního prostoru, základní operace v Euklidovském prostoru
3. Základní operace v projektivním prostoru, skládání zobrazení obecně, skládání zobrazení v rovině (rotace kolem středu, symetrie podle přímky)
4. Kinematické křivky: odvození parametrických rovnic, vizualizace
5. Kinematické křivky: animace kinematického pohybu
6. Rovnoběžné a středové promítání, zobrazení v projektivním prostoru
7. Prostorové křivky, šroubovice ve středovém a rovnoběžném promítání
8. Analytické plochy, izokřivky, tečná rovina, normála, normálová křivost, hlavní směry a hlavní křivosti, střední a Gaussova křivost.
9. Generování ploch, válcové, rotační, šroubové plochy
10. Algoritmy vizualizace ploch
11. Algoritmy pro řešení viditelnosti, základní algoritmy stínování a renderingu
12. 3D vizualizace, modelování stereoskopického pozorování
13. Řešení semestrálních prací

Účast na cvičení je povinná.

Literatura - základní:
1. Foley, van Dam: Computer Graphics, , 0
3. Martišek, D.: Matematické principy grafických systémů, Littera, Brno 2002
Literatura - doporučená:
1. Martišek, D.: Matematické principy grafických systémů, Littera, Brno 2002
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
CŽV prezenční studium CZV Základy strojního inženýrství -- kl 3 Povinný 1 1 Z
B-MAI-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 3 Povinný 1 2 Z