| Akademický rok 2022/2023 |
| Garant: | doc. Ing. Pavel Štarha, Ph.D. | |||
| Garantující pracoviště: | ÚM | |||
| Jazyk výuky: | angličtina | |||
| Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je prohloubit prostorovou představivost, seznámit studenty s principy zobrazování a důležitými vlastnostmi některých křivek a ploch. Úkolem kurzu je uvést studenty do základů mezinárodního jazyka inženýrů, tj. deskriptivní, resp. konstruktivní geometrie, aby mohli posléze tyto znalosti tvůrčím způsobem uplatnit v odborných předmětech i při využívání výpočetní techniky. |
||||
| Výstupy studia a kompetence: | ||||
| Předmět konstruktivní geometrie umožňuje studentům získat orientaci v základních geometrických pojmech a souvislostech mezi nimi, znalosti řešení prostorových úloh, vlastností křivek a ploch a využívání těchto poznatků při řešení úloh technické praxe. | ||||
| Prerekvizity: | ||||
| Studenti musí znát základy středoškolské matematiky, zejména geometrie. | ||||
| Obsah předmětu (anotace): | ||||
Kurz konstruktivní gemetrie shrnuje a upřesňuje základní geometrické pojmy, včetně základních geometrických zobrazení, a seznamuje studenty s některými druhy promítání, jejich vlastnostmi a aplikacemi. Důraz je kladen na Mongeovo promítání a pravoúhlou axonometrii. Jsou uvedeny také základy rovinné kinematické geometrie. Velká část kurzu je věnována zobrazování křivek a ploch inženýrské praxe a některým potřebným konstrukcím, jako jsou např. rovinné řezy a průniky. |
||||
| Metody vyučování: | ||||
| Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
| Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
POŽADAVKY NA UDĚLENÍ ZÁPOČTU: Účast ve cvičení, odevzdání dvou semestrálních prací, kde každá je hodnocena maximálně pěti body, získání minimálně 5 bodů z 10 možných na kontrolní práci zařazenou cca v 9. týdnu výuky. |
||||
| Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
| Je vyžadována účast na cvičení. Při absenci ve cvičení je v kompetenci vyučujícího stanovit náhradní podmínku. | ||||
| Typ (způsob) výuky: | ||||
| Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
| Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
| Osnova: | ||||
| Přednáška |
|
|||
| Cvičení s počítačovou podporou | 1. 2. Rhinoceros 3D – seznámení s prostředím, kuželosečky, ohniskové vlastnosti kuželoseček |
|||
| Literatura - základní: | ||||
| 1. Borecká, K. a kol. Konstruktivní geometrie (2. vydání), Akademické nakladatelství CERM, Brno, 2006. ISBN 80-214-3229-2 | ||||
| 2. Martišek, D. Počítačová geometrie a grafika, Brno: VUTIUM, 2000. ISBN 80-214-1632-7 | ||||
| 3. Medek, V., Zámožík, J. Konštruktívna geometria pre technikov, Bratislava: Alfa, 1978. | ||||
| 4. Paré, E. G. Descriptive geometry. 9th ed. Upper Saddle River, NJ, 1997. ISBN 00-239-1341-X. | ||||
| 5. Slaby, S. M. Fundamentals of three-dimensional descriptive geometry. 2d ed. New York: Wiley, c1976. ISBN 04-717-9621-2. | ||||
| 6. Urban, A. Deskriptivní geometrie, díl 1. - 2., 1978. | ||||
| Literatura - doporučená: | ||||
| 1. Borecká, K. a kol. Konstruktivní geometrie (2. vydání), Akademické nakladatelství CERM, Brno, 2006. ISBN 80-214-3229-2 | ||||
| 2. Gorjanc, S. Plane Geometry. http://www.grad.hr/geomteh3d/radne_eng.html [online]. [cit. 2016-09-12]. | ||||
| 3. Seichter, L. Konstruktivní geometrie | ||||
| Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
| Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
| CŽV | prezenční studium | CZV Základy strojního inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 1 | 1 | Z |
| B-STI-A | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 1 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile