Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D.

E-mail:   blatak@fme.vutbr.cz 
Pracoviště:   Ústav automobilního a dopravního inženýrství
odbor motorových vozidel
Zařazení:   Odborný asistent

Vzdělání a akademická kvalifikace

  • 2003, Ing., Fakulta strojního inženýrství, obor Dopravní a manipulační technika
  • 2010, Ph.D., Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně, obor Konstrukční a procesní inženýrství

Přehled zaměstnání

  • 2010-dosud, odborný asistent, Ústav automobilního inženýrství FSI VUT v Brně
  • 2008-2010, asistent, Ústav automobilního inženýrství FSI VUT v Brně
  • 2006-2008, technik, Ústav dopravní techniky FSI VUT v Brně

Pedagogická činnost

  • Motorová vozidla (QMV-A)
  • Automobily (FAU)
  • Automobily (FAU-K)
  • Dynamika vozidel (QDY-A)
  • Virtuální prototypy (QVP-A)
  • Diplomový projekt I (QDD)
  • Diplomový projekt (QDP)
  • Vedení diplomových prací v oblasti motorových vozidel
  • Vedení bakalářských prací v oblasti motorových vozidel

Projekty

  • 2009-2018, NETME Centre, MŠMT OP VaVpI, člen řešitelského týmu Divize letadlové a automobilní techniky
  • 2010, Vývoj metod umožňujících stanovení mechanických ztrát, Standardní grant specifického výzkumu FSI VUT v Brně, FSI-S-10-2, člen řešitelského týmu

Citace publikací podle SCOPUS (bez autocitací)

0

Aktuálně garantované předměty:

Vybrané publikace:

  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; KUČERA, P.; PORTEŠ, P.; VANČURA, J.:
    Measuring the yaw mass moment of inertia of vehicle,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.XI, (2013), No.1, pp.16-22, ISSN 1214-0821, ČVUT-Praha
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • LAURINEC, M.; BLAŤÁK, O.; PORTEŠ, P.:
    Derivative-free filters and their application in vehicle dynamics analysis,
    Mendel 2010, 16th International Conference on Soft Computing, pp.346-353, ISBN 978-80-214-4120-0, (2010), Brno University of Technology, Faculty on Mechanical Engineering
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: MENDEL 2010 - 16th International Conference on Soft Computing, Brno University of Technology, 23.06.2010-25.06.2010
  • VANČURA, J.; NOVOTNÝ, P.; PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Aerodynamic characteristics computation of open wheel racing car,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2010, (2010), No.1, pp.1-6, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • LAURINEC, M.; PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Discrete-difference filter in vehicle dynamics analysis,
    Recent Advances in Mechatronics, pp.19-24, ISBN 978-3-642-05021-3, (2009), Springer-Verlag
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Mechatronics 2009, Luhačovice, 18.11.2009-20.11.2009
  • PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Utilization of Optical Systems TRITOP - ATOS in Vehicle Dynamics,
    Advances in Automotive Engineering, Volume II, pp.93-102, ISBN 978-80-7399-497-6, (2008), Tribun EU
    kapitola v knize
  • PORTEŠ, P.; LAURINEC, M.; BLAŤÁK, O.:
    Analysis of Vehicle Dynamics using Kalman Filter,
    SIMULATION MODELLING OF MECHATRONIC SYSTEMS III, pp.215-232, ISBN 978-80-214-3559-9, (2007), Brno University of Technology, Faculty on Mechanical Engineering
    kapitola v knize
  • PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Identifikace vstupních parametrů a verifikace matematických modelů vozidla s využitím 3D optických scannerů,
    Vozidlá 2007, pp.174-179, ISBN 978-80-8069-942-0, (2007), Slovenská polnohospodárská univerzita v Nitre
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Vozidlá 2007, NItra, 01.10.2007-03.10.2007

Seznam publikací na portálu VUT

Anotace nejvýznamnějších prací:

  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; KUČERA, P.; PORTEŠ, P.; VANČURA, J.:
    Measuring the yaw mass moment of inertia of vehicle,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.XI, (2013), No.1, pp.16-22, ISSN 1214-0821, ČVUT-Praha
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Článek popisuje postup určení momentu setrvačnosti vozidla ke svislé ose. Je analyzován vliv chyby měření periody kmitu na celkovou chybu určení momentu setrvačnosti. Je navržen měřicí stav pro měření momentu setrvačnosti založený na principu fyzikálního kyvadla. Je sestaven měřicí systém pro měření kmitání stavu. V programu Labview je sestaven výpočtový postup pro přesné určení periody kmitavého pohybu z naměřených dat. Funkčnost celého měřicího postupu je ověřena stanovení přesnosti a opakovatelnosti měření.
  • LAURINEC, M.; BLAŤÁK, O.; PORTEŠ, P.:
    Derivative-free filters and their application in vehicle dynamics analysis,
    Mendel 2010, 16th International Conference on Soft Computing, pp.346-353, ISBN 978-80-214-4120-0, (2010), Brno University of Technology, Faculty on Mechanical Engineering
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: MENDEL 2010 - 16th International Conference on Soft Computing, Brno University of Technology, 23.06.2010-25.06.2010

    V tomto projektu jsme se zaměřili na komplexnější popis dynamiky vozidla jenž nedovoluje použít tradiční Kalmanův filtr pro odhad stavů. Jsou proto prezentovány nové filtry schopné odhadovat stav i nelineárních systémů. Po odvození jejich matematického popisu je ukázaná jejich implementace v programovém prostředí Matlab/Simulink následována grafickým srovnáním obdržených výsledků. Pro ilustraci je také uvedena konfrontace s výsledky z tradičního Kalmanova filtru.
  • VANČURA, J.; NOVOTNÝ, P.; PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Aerodynamic characteristics computation of open wheel racing car,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2010, (2010), No.1, pp.1-6, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Článek popisuje experimentální a především výpočtové postupy využité při návrhu modifikací konstrukce formule Ford s cílem zvýšit aerodynamický přítlak. Proces začíná u třírozměrné geometrie formule Ford získané pomocí optického skeneru ATOS I. Na základě těchto primárních dat je vytvořen povrchový model formule. V prostředí CAD jsou vytvořeny přídavné aerodynamické prvky jako například zadní přítlačné křídlo. Povrchový model v dané konfiguraci je následně využit pro tvorbu výpočtové sítě pro řešení vnější aerodynamiky s využitím metod CFD. V závěru jsou porovnány výsledky pro původní a upravenou formuli Ford především z aerodynamického hlediska.
  • LAURINEC, M.; PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Discrete-difference filter in vehicle dynamics analysis,
    Recent Advances in Mechatronics, pp.19-24, ISBN 978-3-642-05021-3, (2009), Springer-Verlag
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Mechatronics 2009, Luhačovice, 18.11.2009-20.11.2009

    Článek popisuje možné výhody použití filtru nevyžadujícího derivací pro odhad stavů v dynamice vozidel s využitím měřených signálů. Studovány jsou případy, kdy komplexnost matematického modelu dynamiky neumožňuje použití Rozšířeného Kalmanova filtru (Extended Kalman Filter) běžně užívaného pro nelineární filtraci. Proces filtrace byl aplikován na reálná data z testovacího manévru. Pro popis a vyšetřování příčné dynamiky byl použit jednostopý model vozidla. Samotný filtr byl implementován v programovém prostředí Matlab-Simulink.
  • MAZŮREK, I.; PORTEŠ, P.; PRAŽÁK, F.; BLAŤÁK, O.:
    Mathematical Modelling of Dynamic Characteristics of Vehicles,
    Simulation Modelling of Mechatronic Systems II, pp.193-204, ISBN 80-214-3341-8, (2006), Faculty of Mechanical Engineering, Brno University of Technology
    kapitola v knize

    Náš výzkumný tým se zabývá nástroji na modelování jízdních vlastností automobilu. Prvním z cílů je zdokonalení současných submodelů, které jsou matematicky popsány nedostatečně nebo jejich modely vyžadují parametry, jejichž získání (měření) je problematické případně nejednoznačné. Druhým cílem je doplnit současné nástroje (multi-body software) na vytváření matematických modelů o nástroje, které zkvalitní a zefektivní některé etapy tvorby a verifikace matematických modelů nebo které umožní nasazení těchto modelů v etapách vývoje výrobku, ve kterých se doposud matematické modely neuplatňovaly. V tomto roce projektu byly vytvořeny multi-body modely závěsu experimentálního vozidla a byly zpřesněny modely vozidlových tlumičů a pneumatik. Tyto modely budou sloužit pro splnění výše uvedených výzkumných cílů.