Ing. Jan Vančura, Ph.D.

E-mail:   Jan.Vancura@vutbr.cz 
Pracoviště:   Ústav automobilního a dopravního inženýrství
odbor motorových vozidel
Zařazení:   Odborný asistent
Místnost:   A1/0723

Vzdělání a akademická kvalifikace

  • 2008, Ing., Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně, obor Dopravní a manipulační technika
  • 2013, Ph.D., Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně, obor Konstrukční a procesní inženýrství

Přehled zaměstnání

  • 2008-2009, CFD engineer, Sobriety s.r.o.
  • 2011-2014, Technicko hospodářský pracovník, Ústav automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně
  • 2014, Odborný asistent, Ústav automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně

Pedagogická činnost

  • Diplomový projekt (M2335)
  • Motorová vozidla (QMV-A)
  • Dynamika vozidel (QDY-A)
  • Virtuální prototypy (ZVP-A)
  • Virtuální prototypy (QVP-A)

Vědeckovýzkumná činnost

  • Aerodynamika vozidel
  • Dynamika vozidel

Spolupráce s průmyslem

  • 2008 - 2013, Aerodynamická stabilita - Citlivost vozidel na boční vítr, Škoda Auto, a.s., řešitel
  • 2011 - 2015, Proudění motorovým prostorem - experimentální oblast, Škoda Auto, a.s., spoluřešitel
  • 2012 - dosud, Tepelná bilance spalovacích motorů - příprava a realizace experimentů, Škoda Auto, a.s., řešitel
  • 2014, Nalezení projevů nekomfortu při změně nápravnice, Škoda Auto, a.s., spoluřešitel
  • 2015, Analýza vlivu konceptů větrání autobusu na klimatickou pohodu, Krajský úřad Jihomoravského kraje
  • 2015, Analýza potenciálu využití protiakvaplaninkového zařízení na bázi obstřiku vlhké vozovky proudem vzduchu, Centrum dopravního výzkumu
  • 2016 - 2018, Emisní norma WLTP - aerodynamika osobních vozidel, Škoda Auto, a.s., řešitel
  • 2018 - 2019, Active flow control, Volkswagen AG, spoluřešitel
  • 2019, Vývoj tlumče off-road vozidla, AMORTISSEUR DONERRE, člen řešitelského týmu
  • 2019 - 2020, Aerodynamické vlastnosti pneumatik, Škoda Auto, a.s., řešitel

Projekty

  • 2020 - dosud FSI-S-20-6267, Nové technologie pro nízkoemisní mobilitu
  • 2020 - dosud FW01010213 Vývoj modelového podvozku jako univerzálního funkčního modelu pro specifické přestavby nákladních vozidel speciálního použití
  • 2018 - dosud TN01000026 Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky
  • 2009 - 2018 NETME Centre, MŠMT OP VaVpI, Divize letadlové a automobilní techniky
  • 2012 FSI-J-12-1803, Modelování dynamiky vozidla
  • 2010, Laboratoř pro analýzu proudění sacími a výfukovými systémy spalovacích motorů, Fond rozvoje vysokých škol, 2010 č. 1132, řešitel
  • 2010, Vývoj metod umožňujících stanovení mechanických ztrát, Standardní grant specifického výzkumu FSI VUT v Brně, FSI-S-10-2, člen řešitelského týmu

Aktuálně garantované předměty:

Vybrané publikace:

  • MRÁZ, K.; BARTULI, E.; KROULÍKOVÁ, T.; ASTROUSKI, I.; RESL, O.; VANČURA, J.; KŮDELOVÁ, T.:
    Case study of liquid cooling of automotive headlights with hollow fiber heat exchanger , Elsevier
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp
  • KROULÍKOVÁ, T.; KŮDELOVÁ, T.; BARTULI, E.; VANČURA, J.; ASTROUSKI, I.:
    Comparison of a Novel Polymeric Hollow Fiber Heat Exchanger and a Commercially Available Metal Automotive Radiator, MDPI
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp
  • VANČURA, J.:
    Crosswind Sensitivity of Road Vehicles,
    20th International Conference Transport Means 2016 Proceedings Part I, pp.522-527, (2016), KAUNAS UNIV TECHNOLOGY PRESS, K DONELAICIO 73, KAUNAS LT 3006, LITHUANIA
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Transport Means 2016, Juodkrantė, 05.10.2016-07.10.2016
  • HEJTMÁNEK, P.; VANČURA, J.; BLAŤÁK, O.:
    Elementary Vehicle Handling Models,
    20th International Conference Transport Means 2016 Proceedings Part I, pp.505-508, (2016), KAUNAS UNIV TECHNOLOGY PRESS, K DONELAICIO 73, KAUNAS LT 3006, LITHUANIA
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Transport Means 2016, Juodkrantė, 05.10.2016-07.10.2016
  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; VANČURA, J.:
    New Approach to Measure the Vehicle Centre of Gravity Height,
    Perners' Contacts, Vol.X, (2015), No.4, pp.18-27, ISSN 1801-674X, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • ČAVOJ, O.; BLAŤÁK, O.; HEJTMÁNEK, P.; VANČURA, J.:
    Vehicle ride height change due to radial expansion of tires,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.13, (2015), No.2, pp.22-27, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze MECCA
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • VANČURA, J.; SLAVÍK, J.:
    Crosswind Sensitivity of Road Vehicles,
    Progress in Vehicle Aerodynamics and Thermal Management, pp.214-229, ISBN 978-3-8169-3322-9, (2015)
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: 10th FKFS-Conference Progress in Vehicle Aerodynamics and Thermal Management, Stuttgart, 29.09.2015-30.09.2015
  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; SUCHÝ, J.; VANČURA, J.:
    Comparison of Vehicle Handling Models,
    Perners' Contacts, Vol.X, (2015), No.2, pp.5-16, ISSN 1801-674X, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; KUČERA, P.; PORTEŠ, P.; VANČURA, J.:
    Measuring the yaw mass moment of inertia of vehicle,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.XI, (2013), No.1, pp.16-22, ISSN 1214-0821, ČVUT-Praha
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • VANČURA, J.; NOVOTNÝ, P.; PORTEŠ, P.; BLAŤÁK, O.:
    Aerodynamic characteristics computation of open wheel racing car,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2010, (2010), No.1, pp.1-6, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • VANČURA, J.:
    Computation Aerodynamic Characteristic of Open Wheel Racing Car with Utilization of 3D Scanner ATOS,
    Advances in Automotive Engineering, Volume II, pp.111-121, ISBN 978-80-7399-497-6, (2008), Tribun EU
    kapitola v knize

Seznam publikací na portálu VUT

Anotace nejvýznamnějších prací:

  • MRÁZ, K.; BARTULI, E.; KROULÍKOVÁ, T.; ASTROUSKI, I.; RESL, O.; VANČURA, J.; KŮDELOVÁ, T.:
    Case study of liquid cooling of automotive headlights with hollow fiber heat exchanger , Elsevier
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp

    Thermal performance of small liquid cooling systems based on polymeric hollow fibers was experimentally studied for the cooling of automotive lighting components integrated with high power Light Emitting Diodes (LEDs). Firstly, the tests with control electric heaters on a printed circuit board (PCB) were performed to precisely measure the thermal performance. The cooling effect of liquid cooling system installed on the PCB board of Skoda Octavia 4 (SK38) and Skoda Enyaq (SK316) was tested as the second step. Results of the testing show that the proposed plastic radiators ensure efficient and uniform cooling of the PCBs and keep the LEDs operation temperature much below the recommended 110 ◦C. As the heat generation is relatively small for liquid cooling (tens of watts), there is only 3–10 l/h flow rate of coolant needed, allowing to operate the plastic radiator with low velocity and pressure drops (below 1 kPa). Additionally, apart from excellent cooling, the tested polymeric radiators are about ten times lighter than their aluminium passive finned competitors.
  • KROULÍKOVÁ, T.; KŮDELOVÁ, T.; BARTULI, E.; VANČURA, J.; ASTROUSKI, I.:
    Comparison of a Novel Polymeric Hollow Fiber Heat Exchanger and a Commercially Available Metal Automotive Radiator, MDPI
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp

    A novel heat exchanger for automotive applications developed by the Heat Transfer and Fluid Flow Laboratory at the Brno University of Technology, Czech Republic, is compared with a conventional commercially available metal radiator. The heat transfer surface of this heat exchanger is composed of polymeric hollow fibers made from polyamide 612 by DuPont (Zytel LC6159). The cross-section of the polymeric radiator is identical to the aluminum radiator (louvered fins on flat tubes) in a Skoda Octavia and measures 720 x 480 mm. The goal of the study is to compare the functionality and performance parameters of both radiators based on the results of tests in a calibrated air wind tunnel. During testing, both heat exchangers were tested in conventional conditions used for car radiators with different air flow and coolant (50% ethylene glycol) rates. The polymeric hollow fiber heat exchanger demonstrated about 20% higher thermal performance for the same air flow. The efficiency of the polymeric radiator was in the range 80-93% and the efficiency of the aluminum radiator was in the range 64-84%. The polymeric radiator is 30% lighter than its conventional metal competitor. Both tested radiators had very similar pressure loss on the liquid side, but the polymeric radiator featured higher air pressure loss.
  • VANČURA, J.:
    Crosswind Sensitivity of Road Vehicles,
    20th International Conference Transport Means 2016 Proceedings Part I, pp.522-527, (2016), KAUNAS UNIV TECHNOLOGY PRESS, K DONELAICIO 73, KAUNAS LT 3006, LITHUANIA
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Transport Means 2016, Juodkrantė, 05.10.2016-07.10.2016

    This work evaluates a methodology which is capable of reliable estimation of road vehicle’s crosswind sensitivity. It is based on a mathematical model of a vehicle which takes aerodynamic loads into account. Validation of this model was conducted by means of technical experiment, when the vehicle crosses through a wind gust as defined by ISO 12021. The influence of individual model inputs on evaluation criteria of vehicle’s crosswind behavior was determined in a sensitivity analysis. It is therefore possible to establish the model error caused by possible inaccuracies of input parameters.
  • HEJTMÁNEK, P.; VANČURA, J.; BLAŤÁK, O.:
    Elementary Vehicle Handling Models,
    20th International Conference Transport Means 2016 Proceedings Part I, pp.505-508, (2016), KAUNAS UNIV TECHNOLOGY PRESS, K DONELAICIO 73, KAUNAS LT 3006, LITHUANIA
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Transport Means 2016, Juodkrantė, 05.10.2016-07.10.2016

    Vehicle handling should be considered as one of the most significant factor of the road safety. This paper presents several variations of computational models for the vehicle handling evaluation. The main aim of this approach is to establish a very simple computational model with small number of input parameters and still maintain sufficient accuracy. All models are validated by measurement of step steer input manoeuvre defined by ISO 7401.
  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; VANČURA, J.:
    New Approach to Measure the Vehicle Centre of Gravity Height,
    Perners' Contacts, Vol.X, (2015), No.4, pp.18-27, ISSN 1801-674X, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Výšková poloha těžiště vozidla tvoří jeden z hlavních parametrů ovlivňující jízdní chování vozidla a tím i aktivní bezpečnosti dopravního provozu. Jízdní chování vozidla je v současnosti často zkoumáno pomocí výpočtových simulací, ale pro ty je potřeba zajistit správné hodnoty jednotlivých parametrů vozidla. V této studii je prezentován nový přístup k měření výškové polohy karoserie pomocí zařízení, které je primárně určeno k měření momentu setrvačnosti vozidla. Tato metoda využívá vlivu výšky těžiště na hodnotu měřené periody kmitání navrženého zařízení. Metoda je ověřována nejprve na předmětu známých parametrů a posléze na dvou vozidlech.