Ing. Petr Hejtmánek, Ph.D.

E-mail:   hejtmanek@fme.vutbr.cz 
Pracoviště:   Ústav automobilního a dopravního inženýrství
odbor motorových vozidel
Zařazení:   Odborný asistent
Místnost:   A1/0726

Vzdělání a akademická kvalifikace

  • 2007, Bc., Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně, obor Strojní inženýrství
  • 2009, Ing., Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně, obor Automobilní a dopravní inženýrství
  • 2013, Ph.D., Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně, obor Konstrukční a procesní inženýrství

 

Přehled zaměstnání

  • 2011-2014, Technicko hospodářský pracovník, Ústav automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně
  • 2014-dosud, Odborný asistent, Ústav automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně

Pedagogická činnost

  • Automobily (FAU)
  • Motorová vozidla (QMV-A)
  • Diplomový projekt (QDD)
  • Vedení diplomových prací v oblasti dynamiky motorových vozidel
  • Vedení bakalářských prací v oblasti dynamiky motorových vozidel 

Vědeckovýzkumná činnost

  • Jízdní dynamika motorových vozidel
  • Experimentální identifikace parametrů motorových vozidel.

Projekty

  • 2012, Modelování dynamiky vozidla. Projekt specifického vysokoškolského výzkumu FSI-J-12-1803, řešitel

Vybrané publikace:

  • HEJTMÁNEK, P.; ČAVOJ, O.; PORTEŠ, P.:
    Evaluation of vehicle handling by a simplified single track model,
    Perners' Contacts, Vol.VIII, (2013), No.2, pp.42-52, ISSN 1801-674X, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; KUČERA, P.; PORTEŠ, P.; VANČURA, J.:
    Measuring the yaw mass moment of inertia of vehicle,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.XI, (2013), No.1, pp.16-22, ISSN 1214-0821, ČVUT-Praha
    článek v časopise - ostatní, Jost

Seznam publikací na portálu VUT

Anotace nejvýznamnějších prací:

  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; VANČURA, J.:
    New Approach to Measure the Vehicle Centre of Gravity Height,
    Perners' Contacts, Vol.X, (2015), No.4, pp.18-27, ISSN 1801-674X, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Výšková poloha těžiště vozidla tvoří jeden z hlavních parametrů ovlivňující jízdní chování vozidla a tím i aktivní bezpečnosti dopravního provozu. Jízdní chování vozidla je v současnosti často zkoumáno pomocí výpočtových simulací, ale pro ty je potřeba zajistit správné hodnoty jednotlivých parametrů vozidla. V této studii je prezentován nový přístup k měření výškové polohy karoserie pomocí zařízení, které je primárně určeno k měření momentu setrvačnosti vozidla. Tato metoda využívá vlivu výšky těžiště na hodnotu měřené periody kmitání navrženého zařízení. Metoda je ověřována nejprve na předmětu známých parametrů a posléze na dvou vozidlech.
  • ČAVOJ, O.; BLAŤÁK, O.; HEJTMÁNEK, P.; VANČURA, J.:
    Vehicle ride height change due to radial expansion of tires,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.13, (2015), No.2, pp.22-27, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze MECCA
    článek v časopise - ostatní, Jost

    In most cases, tire deformations caused by wheel rotation are not being considered in the development of vehicle aerodynamics. On the road, the tires radially expand with increasing speed, thus affecting the realistic ride height of a vehicle. This in turn often increases the real world aerodynamic drag compared to values obtained using CFD or a wind tunnel as the mass flow through relatively rough underbody increases with ground clearance. In this study, the on-road ride height increments were measured while running a vehicle in a straight line with fixed velocity and the aerodynamic lift of a vehicle was determined in a wind tunnel. Subsequently, the dependencies of ride heights on axle loads were obtained by loading the vehicle in standstill with ballast. By comparing the ride heights in high and very low velocities with expected vertical displacement caused purely by aerodynamic lift force as computed according to the ride height - axle load equations, the amount of ride height change due to tire radial expansion was determined.
  • HEJTMÁNEK, P.; ČAVOJ, O.; PORTEŠ, P.:
    Evaluation of vehicle handling by a simplified single track model,
    Perners' Contacts, Vol.VIII, (2013), No.2, pp.42-52, ISSN 1801-674X, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Článek popisuje zjednodušenou metodu ke zkoumání jízdního chování vozidla pomocí jednostopého modelu automobilu. Hlavním cílem tohoto přístupu je sestavení simulačního modelu tvořeného jen velmi malým počtem parametrů při zachování jeho dostatečné přesnosti. Procedury pro stanovení hodnot všech nezbytných parametrů jsou zběžně popsány stejně jako proces validace matematického modelu měřením jízdních manévrů. Na základě prvních výsledků validace byl model mírně rozšířen novými parametry.
  • HEJTMÁNEK, P.; BLAŤÁK, O.; KUČERA, P.; PORTEŠ, P.; VANČURA, J.:
    Measuring the yaw mass moment of inertia of vehicle,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.XI, (2013), No.1, pp.16-22, ISSN 1214-0821, ČVUT-Praha
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Článek popisuje postup určení momentu setrvačnosti vozidla ke svislé ose. Je analyzován vliv chyby měření periody kmitu na celkovou chybu určení momentu setrvačnosti. Je navržen měřicí stav pro měření momentu setrvačnosti založený na principu fyzikálního kyvadla. Je sestaven měřicí systém pro měření kmitání stavu. V programu Labview je sestaven výpočtový postup pro přesné určení periody kmitavého pohybu z naměřených dat. Funkčnost celého měřicího postupu je ověřena stanovení přesnosti a opakovatelnosti měření.