Firmy a školy chtějí více a lépe spolupracovat. Stát má pomoci

26.3.2015 www.ihned.cz Zuzana Keményová

  • Propojení technických škol s firmami je téma, o kterém se už roky mluví.
  • Firmy si stěžují, že absolventi k nim nastupují nepřipraveni do praxe.
  • Projektu Pospolu testuje, jak by mohla fungovat dohoda firem a škol, co se má student během praxe naučit.

Robot Advee na první pohled vypadá jako by právě přicestoval z budoucnosti. Přes metr a půl vysoký stroj umí rozeznat lidskou tvář, mluvit s okolím, dokáže vytisknout letáček, a dokonce sám chodí. Původně měl Advee být jen jezdící monitor, absolventi z brněnského Vysokého učení technického (VUT) z něj ale společně s firmou Bender Robotics udělali futuristický stroj, který v mnohém nahradí člověka.

Slouží k reklamním účelům, přehrává videa, dokáže člověku poradit nebo dát informace o konkrétním výrobku, firmě nebo události. Sloužit může návštěvníkům na veletrzích, v muzeích, letištních halách nebo na kongresech.

Advee je jedním z projektů, v nichž se podařilo spojit teoretické znalosti a inovativní myšlení studentů s praktickým zázemím výrobní firmy. Právě propojení technických škol s firmami je v Česku velké téma, o kterém se už roky mluví, protože spolupráci byznysu a akademiků se zatím ve větším příliš nedaří a firmy si stěžují, že absolventi k nim nastupují nepřipraveni do praxe. Zatímco někde se situace zlepšuje, jinde spolupráce stále vázne.

"S Univerzitou Pardubice řešíme dva projekty a několik spíše menších úkolů," říká Vladimír Velebný, spolumajitel společnosti Contipro. "Něco jde hladce, něco hůře a potom se to třeba obrátí. Na spolupráci s univerzitou si nejvíce cením, že je skutečně zaměřena na výsledek," hodnotí Velebný.

Prorektor: Společné projekty vyžadují příliš byrokracie

Naopak prorektor brněnského VUT Lubomír Grmela je nespokojený s tím, že na firmy čeká při spolupráci se školami tolik byrokracie, že často raději na projektu pracují samy. Spolupráci škol a firem totiž částečně dotuje Evropská unie speciálními granty, na ty ale není lehké dosáhnout.

"Mělo by se to celé zjednodušit, aby firmy neměly s těmi projekty tolik administrativy. Navíc neustále narůstá finanční spoluúčast těch podniků, tedy výše prostředků, které do toho musí dát. I proto pravých spoluprací na bázi smluvního výzkumu ubývá jak do počtu, tak i finančních objemů," upozorňuje Grmela.

Absolventa techniky nenajde více než třetina firem

Firmy i školy si dobře uvědomují, že spolupráce mezi studenty a byznysem v mnoha případech nefunguje, jak by měla, a že to škodí oběma stranám. Podle aktuální ankety svazu průmyslu mezi téměř osmdesáti firmami se více než třetina, celých 35 % firem, velmi často potýká s tím, že nemůže najít vhodného absolventa techniky. Dalších 41 % firem se do takové situace dostává často nebo občas.

Univerzity i podniky proto přicházejí s projekty, které by měly lepší spolupráci nastartovat. Například Svaz průmyslu a dopravy, jenž zastupuje více než 1400 firem, upozorňuje, že už nyní mají firmy možnost zapojit se do výuky ve školách - od mateřských až po vysoké -, a připravovat si tak své budoucí zaměstnance.

"Vědí například firmy o tom, že mohou se školou dohodnout výuku konkrétních témat a technologií, které daný podnik používá? A že ředitel školy může angažovat jejich zkušené pracovníky jako odborníky z praxe?" ptá se Miloš Rathouský ze svazu průmyslu. Vzniká i řada dalších projektů, například soutěže pro studenty, jako je Byznys trefa na pardubické univerzitě, které vybízejí k přípravě podnikatelských záměrů.

Významný je také projekt Pospolu, který realizuje ministerstvo školství a Národní ústav pro vzdělávání a který poběží do října. Jeho cílem je zjistit, jaké konkrétní změny je třeba udělat, aby spolupráce mezi firmami a školami fungovala lépe. Již nyní se do pilotní fáze zapojilo 38 škol, 100 firem a zhruba tisíc žáků.

Jedním z vylepšení, která projekt testuje, je například vzájemná dohoda firem a škol, které by si ještě před zahájením praxe určily, co přesně se student během praxe nebo stáže má ve firmě naučit.

Kateřina Růžičková, 27. 3. 2015