Klimatická komora a tepelný manekýn

Dne 8.10.2013 byla na FSI otevřena nová klimatická komora, kterou mají nyní k dispozici odborníci NETME Centre. Klimakomora je jediné pracoviště svého druhu v České republice, které je určeno pro univerzitní výzkum.

Komora je široká 5 m, dlouhá 8 m a vysoká 3,8 m. Svou podobou připomíná větší nerezovou "garáž". Je však určena nejen k testování podmínek uvnitř osobních aut nebo kabin trucků, kdy je zkoumáno, jak zajistit, aby byl v kabině vozu zajištěn maximální tepelný komfort pro řidiče a pasažéry, ale třeba i k testování solárních panelů.

„Regulace teploty umožňuje nastavení v rozmezí - 40 až + 85 stupňů Celsia, umělé solární zařízení dosahuje výkonu 10kW,“ upřesnil profesor Miroslav Jícha z Energetického ústavu FSI. V klimatické komoře se tak mohou simulovat extrémní podmínky (např. podmínky za polárním kruhem nebo v Saudské Arábii, může být zjišťována rychlost a průběh rozmrazování vozidla nebo jeho odolnost vůči vysokým teplotám).

Pro testování tepelného komfortu v kabinách vozů vědcům pomáhá i tepelný manekýn, tzn. Newton. „Tepelný komfort má vliv na chování řidiče a na bezpečnost provozu. S rostoucí teplotou v kabině se zvyšuje riziko nehody, řidič přestává mj. vidět periferně, tedy ve městě třeba chodníky a lidi na nich,“ upozornil Miroslav Jícha. Při řešení těchto otázek pomáhá vědcům právě tepelný manekýn, který má na svém těle 34 nezávislých tepelných zón. Čidla snímají a přístroje vyhodnocují tepelný komfort na jednotlivých částech těla figuríny. Newton může rovněž simulant dýchání ústy i nosem, filtr zachycuje aerosolové částice.

O novou technologii, která vznikla ve výzkumném centru NETME, už projevily zájem automobilky Škoda a Volkswagen, jež dlouhodobě s fakultou spolupracují.

Slavnostnímu otevření klimakomory předcházela tisková konference.


Klimakomora v českých médiích:

Další články najdete zde.

Kateřina Růžičková, 16. 10. 2013